معرفی بازی آمیرزا؛ باقلوایی با طعم متفاوت

بازی آمیرزا
بازی آمیرزا، دنیای بازی با کلمات است؛ حدس می زنید، دانش کلمات خودتان را می سنجید و البته گاهی هم لابه لای بازی کردن، کاسه صبرتان لبریز خواهید شد!

با دوستات به اشتراک بذار!

فهرست مطالب

به تحریر الهام بهمن پور

استودیو نردبان اندیشه فردا، با تولید بازی باقلوا، ثابت کرد که تولید کنندگان بازی های ایرانی را دست کم گرفته بودیم و اگر به آنها میدان بدهیم، قطعا شاهد آثار درخور تقدیری خواهیم بود. بازی آمیرزا، یکی از تولیدات این استودیو بازی سازی است که پس از عنوان جذاب “باقلوا” روانه گوشی های تلفن همراه شد و توانست از همان ابتدا، به یکی از عناوین پرطرفدار سبک معمایی و حدس کلمات تبدیل شود و از پیر و جوان، درگیر شخصیت میرزا نحیف الدوله و میرزا دلاک مشمتالیان شوند!

محیط ساده اما جذاب

هیچوقت از بازی های حدس کلمات، توقع یک گرافیک خارق العاده را نداشتیم و بازی آمیرزا هم از این قاعده مستثنی نیست؛ اما سازندگان آن، حال و هوای ایرانی را از این بازی دریغ نکردند و شاهد چیزی شبیه به کارتون پهلوانان یا حتی شخصیت های بامزه کارتون شکرستان هستیم. گرافیک این بازی، بیشتر بر روی رنگ بندی محیط تاکید داشته است و شاهد فضایی شاد با لباس های رنگارنگ هستیم. حتی شخصیت ها نیز، به شکل بسیار بامزه ای طراحی شده اند که می تواند برای کودکان، جذاب و مفرح باشد.

محیط بازی آمیرزا

گیم پلی جالب اما کمی با چاشنی بازی های فرنگی

الگو گرفتن از بازی های مطرح بین المللی، جزء جدا نشدنی صنعت بازی سازی است و حتی بکرترین بازی ها نیز، ممکن است در قالب ادای احترام به یک عنوان جذاب، کمی از خصوصیات یا تم آن عنوان را در خود داشته باشند. بازی آمیرزا، شباهت های قابل توجهی به عنوان Word Cookies کره ای های چشم بادامی دارد و البته، نردبان اندیشه فردا کمی فلفل نمک این بازی را با اضافه کردن موسیقی های ایرانی و شخصیت های جالب، زیاد کرده است و الحق هم موفق بوده و توانسته به خوبی از پس توقع مخاطبان ایرانی برآید. گیم پلی این بازی، مانند تمام عناوین هم سبک خود، مبتنی بر یک روند تکراری است و قرار نیست در آن با دشمنی مبارزه کرده یا میان مرگ و زندگی، یکی را انتخاب کنید! فقط باید “خوب حدس زدن” را بلد باشید؛ به همین راحتی!

فکرش را نمی کنید که چقدر این بازی می تواند سخت باشد

قرار است در بازی آمیرزا، کلمه حدس بزنید اما همه چیز به این راحتی ها پیش نخواهد رفت. این بازی، چند میرزای سخت گیر دارد که پوست از سرتان می کنند! از میرزا قاسمی گرفته تا میرزا نحیف الدوله و حتی میرزا دلاک مشتمالیان که پیشنهاد می کنیم سریع کلمات او را حدس بزنید وگرنه حسابتان با کرام الکاتبین است!

همه این شخصیت ها، می خواهند مانع پیش روی شما در بازی شوند و با طرح کلمات سخت که گاهی عقل جن هم به آنها نمی رسد، نمی گذارند شما پول بدست بیاورید و بروید دنبال زندگی تان!

البته اگر بخواهیم رو راست باشیم، می توانید از ویژگی Pay To Win (پرداخت پول برای برد سریع تر) در بازی آمیرزا استفاده کرده و کمی هم زیرآبی بروید و با چرب کردن سبیل میرزاهای بازی، کاری کنید که بیخیال حدس کلمات شما شوند و مرحله را رد کنید که البته، بهتر است این کار را انجام ندهید و با صبوری مراحل را تمام کنید.

گیم پلی بازی آمیرزا

حدس بزن، سکه ببر؛ خرجشون کن، برنده شو

یکی از ویژگی های جذاب بازی های سبک حدس کلمات در این است که شما به ازای برد در هر مرحله، می توانید جوایز خاصی را از بازی دریافت کنید. این جوایز در بازی آمیرزا، سکه های طلایی رنگ بسیار جذابی است که می توانید با استفاده از آنها، از دست غرغرهای میرزاهای بعدی راحت شوید و سریع تر بازی را تمام کنید. البته اگر حس و حال جمع کردن سکه را ندارید، می توانید با استفاده خریدهای درون برنامه ای، هر چقدر سکه که دوست دارید را از دکان سکه فروشی تهیه کنید.

در آمیرزا، چی خوبه و چی بد؟

اگر بخواهیم جانب انصاف را برای بازی آمیرزا رعایت کنیم؛ باید بگوییم که این عنوان، یکی از جذاب ترین بازی های سبک کلمات ایرانی است که با در کنار هم گذاشتن آیتم های مختلف مرتبط با زندگی قدیمی ما ایرانی ها، خیلی خوب خودش را در دل پیر و جوان جای کرده است. گرافیک جذاب، انیمیشن های باحال و بامزه، تعادل مناسب بازی در تعداد، نوع و سختی مراحل، اجرای بسیار روان و بدون باگ و بخش بندی های جالب آن، از جمله ویژگی های مثبت این بازی ایرانی معروف است.

البته، چاشنی هر خوبی، کمی هم ضعف و نقص است که آمیرزا هم، از این شرایط بی نصیب نیست. گیم پلی آمیرزا، آنطور که باید و شاید، جذاب طراحی نشده است و خلاقیت، عنصر گم شده ای است که سازندگان باقلوا نتوانسته اند آن را در این بازی به کار ببرند. علاوه بر این مورد، روند بازی کمی خسته کننده است و شاید برای برخی گیمرها، بعد از چند مرحله آنقدر ساده و بی روح باشد که بیخیال آن شوند.

شخصیت های بازی آمیرزا

چرا آمیرزا اینقدر معروف شد؟

کم و بیش می دانیم که سلیقه ما ایرانی ها در همه چیز با بقیه فرق دارد و یک چیز باید آنقدر خاص باشد که دلمان را ببرد و دوستش داشته باشیم؛ سازندگان آمیرزا هم روی این خصوصیت ما، حساب ویژه ای باز کرده بودند. حمید عبداللهی‌ها، برنامه نویس و سازنده بازی آمیرزا، بعد از باقلوا، به فکر آمیرزا افتاد؛ عنوانی که علیرغم انتظار او و دوستانش، به نصب میلیونی در مارکت های ایرانی و خارجی رسید و با بیش از 25 میلیون کاربر فعال، یک جورهایی رکورد زد!

فکر می‌کنم فروردین ۹۶ بود که این ایده به ذهنمان رسید که بتوانیم بعد از موفقیت بازی قبلی (باقلوا)، یک بازی دیگر این بار با همان حال و هوا اما در سبکی متفاوت تولید کنیم. یک سری تحقیقاتی باید انجام می‌گرفت و یک سری کارها برون‌سپاری می‌شد که بعد از انجام این کارها، از اردیبهشت ۹۶ تولید محصول را شروع کردیم. تولید آمیرزا چیزی حدود ۶ ماه طول کشید و هفت نفر در بخش‌های مختلف درگیر این پروژه شدند. آذر همان سال بود که بازی را سافت لانچ کردیم، بازخوردها را گرفتیم، باگ‌ گیری‌ها انجام شد و سعی کردیم بازی را پولیش کنیم. تقریبا همان موقع‌ بود که کار مارکتینگ و تبلیغات بازی را هم شروع کردیم. خوشبختانه بازی خیلی خوب و موفق بود و توانست تا عید ۹۷ نزدیک یک و نیم میلیون یوزر بگیرد.

بازی آمیرزا

آمیرزا از آن بازی هایی است که تقریبا هر گروه سنی را به خود جذب کرده است؛ از مخاطب 7 ساله تا 85 ساله!

تیم سازنده این بازی، تبلیغات خاصی برای آن انجام ندادند و به جای هزینه هنگفت برای تبلیغات، با پایش مداوم و ماهانه رفتار مخاطبان خود، دقیقا نیاز آنها را به صورت دائمی شناسایی کردند و این، دقیقا کلید موفقیت آنهاست. اصطلاحات کوچه بازاری یا عامیانه ای که این روزها بین نوجوانان و جوانان رد و بدل می شود؛ لابلای هزارتوی کلمات آمیرزا جا خوش کرده است و همین موضوع، به راحتی باعث جذب مخاطبان نسل جدید نیز شده است. بازی آمیرزا، برای بزرگترها هم، تا حد زیادی جذاب عمل کرده است. ظاهر بامزه و اصیل ایرانی شخصیت ها و البته حال و هوای موجود در محیط بازی، باعث شده است که حتی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها نیز، به سراغ این عنوان جذاب بروند تا از نوه ها عقب نمانند!

جمع بندی

بازی سازان ایرانی همیشه ثابت کرده اند که اگر امکانات و شرایط مناسبی را داشته باشند، می توانند خلاقانه عمل کنند و عناوینی را بسازند که در بازارهای بین المللی نیز، حرفی برای گفتن داشته باشند. بازی آمیرزا اگرچه جای کار بیشتری داشت و می توانست بسیار بهتر عمل کند؛ اما با همین سبک و سیاق نیز، جای خود را در دل ایرانی ها باز کرده و با بیش از 15 میلیون دانلود از گوگل پلی و کافه بازار، به یکی از بهترین و پرطرفدارترین عناوین اندرویدی تبدیل شود و امتیاز 4.8 از این دو فروشگاه معتبر را از دیدگاه کاربران بدست آورد. اگر از طرفداران حدس کلمات هستید، پیشنهاد می کنیم که آمیرزای دوست داشتنی و رفقای خوش مشربش را از دست ندهید!

برای مطالعه سایر مقالات زایت، به وبلاگ ما هم سری بزنید؛ به شما اطمینان می دهیم که مطالب جالبی را پیدا خواهید کرد.

به تحریر الهام بهمن پور

یک پاسخ

  1. باسلام چرا برای کسانی که سکه دارند وبا ایجاد برنامه ای در بازی باعث شود سکه هایشان را مثل خرید درون برنامه بفروشند.‌مثلا ۵۰ شما و۵۰ اون کسی که سکه را می فروشد.‌واین باعث یک تشویق وآرامش زایی هر دو طرف ومهمتر باعث آموزش وایجاد فرهنگ غنی لغات ایران عزیزمان ودر نهایت باعث می شه این برنامه اوقات فراقت رو اقتصادی تر شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب

مشاوره سریع با تکمیل فرم زیر