هزینه طراحی سایت چقدر است؟

هزینه طراحی سایت
در تعیین هزینه طراحی سایت، عوامل زیادی از جمله نوع سایت، نوع دامنه، حجم هاست، امکانات سایت و مواردی از این قبیل، تاثیرگذار هستند.

با دوستات به اشتراک بذار!

فهرست مطالب

به تحریر الهام بهمن پور

دنیای دیجیتال امروز، دیگر مانند چند سال قبل نیست که شما صرفا با تبلیغات دهان به دهان بتوانید در کسب و کار خود معروف شوید و داشتن یک سایت اختصاصی، می تواند سکوی پرتاب شما باشد؛ اما شاید برایتان این سوال مطرح شود که هزینه طراحی سایت چقدر است؟ یا اینکه چه عواملی می توانند باعث افزایش یا کاهش هزینه پایه برای طراحی وب سایت مورد نظر شما شوند؟ سوالاتی که در این مقاله، به آنها به طور کامل پاسخ می دهیم؛ با زایت همراه باشید.

هزینه طراحی سایت چقدر است؟

تقریبا اولین سوالی که تمام مشتریان و صاحبان کسب و کارهای مختلف از ما میپرسند، این است که برای طراحی یک وب سایت چقدر باید هزینه کنیم؟ پاسخ این سوال، بسیار کلی است؛ در واقع، ما به عنوان یک شرکت طراح سایت نمی توانیم برای تمام مشتریان خود، یک نسخه یکسان را در نظر بگیریم. یک مشتری ممکن است سایتی را بخواهد که ساختار چندان پیچیده ای نداشته باشد اما در مقابل، مشتری دیگری بخواهد که سایتی را طراحی کنیم که پیاده سازی کامل آن، پیچیده است و زمان بیشتر و تخصص گسترده تری را نیاز دارد؛ از این رو نمی توانیم هزینه طراحی سایت را یک مقدار ثابت در نظر بگیریم. 

هزینه طراحی سایت

چه عواملی بر روی تعیین هزینه طراحی سایت تاثیرگذار هستند؟

پیش از هر اقدامی برای طراحی و راه اندازی یک وبسایت، طراح یا شرکت طراح سایت، معمولا جلسه مشاوره ای را با مشتری تنظیم می کنند که در این جلسه، ایده سایت مورد نظر مشتری در قالب سوالاتی که تیم طراحی می پرسند، شکل می گیرد و بر اساس این ایده، هزینه طراحی سایت تعیین می شود. برای ایجاد این ایده، عوامل مختلفی از سوی تیم طراحی در نظر گرفته می شوند که عبارتند از:

نوع سایت مورد نظر مشتری

تمامی سایت های موجود در اینترنت، معمولا به یکی از دو نوع سایت های استاتیک یا سایت های داینامیک تعلق دارند. سایت های داینامیک یا پویا، مرسوم ترین نوع سایت برای کاربران عمومی و کسب و کارهای مختلف هستند که در آن، طراحی سایت به شکلی انجام می شود که پس از پایان راه اندازی سایت، شخص مدیر یا ادمین سایت، می تواند تغییرات مختلف و دلخواه خود را بر روی سایت انجام دهد؛ این تغییرات، معمولا توسط یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) به راحتی انجام می شود و صاحب سایت می تواند مطالب و محتوای مدنظر خود را بر روی سایت بارگذاری کند. 

در مراکز حساس مانند بانک ها یا سازمان های مختلف دولتی، معمولا امکان طراحی سایت به شکل داینامیک وجود ندارد و این دسته از سایت ها، به شکل استاتیک طراحی می شوند. طراحی این سایت ها، پیچیدگی بسیار بیشتری نسبت به سایت های داینامیک دارد و ایجاد تغییرات کلیدی در آنها نیز، منوط به حضور همان تیم طراح یا تیم تخصصی دیگر است و صاحب سایت نمی تواند این تغییرات را به تنهایی انجام دهد. از لحاظ قیمت نیز، هزینه طراحی سایت استاتیک، معمولا به دلیل دردسر بیشتر برای تیم طراحی، گران تر از سایت های داینامیک است. 

هزینه طراحی سایت

هزینه خرید هاست و دامنه سایت

دامنه یک سایت، پسوندی است که در بخش انتهایی آدرس سایت قرار می گیرد و می تواند نوع محتوای و مبدا آن را برای کاربران مشخص کند. به طور مثال، دامنه های “com.” یا “ir.” از جمله معروف ترین دامنه های پر استفاده برای سایت های داخلی هستند. قیمت هر دامنه، با توجه به نوع آن متفاوت است و به صورت سالانه باید در ابتدای کار پرداخت شود و بخشی از هزینه طراحی سایت، به قیمت دامنه انتخابی توسط مشتری یا تیم طراح اختصاص دارد.

علاوه بر قیمت دامنه، مبلغی که شما باید برای خرید هاست پرداخت کنید نیز، بخش دیگری از هزینه طراحی سایت مورد نظر شما است. هاست، فضایی است که برای بارگذاری مطالب سایت و ذخیره آنها در نظر گرفته می شود و دقیقا مانند یک هارد مجازی است. قیمت هاست، بر اساس حجم آن تعیین می شود و مانند دامنه، باید در ابتدای کار و به صورت سالانه پرداخت شود. 

واکنش گرا بودن سایت (قابلیت ریسپانسیو)

یکی از مهمترین قابلیت هایی که یک سایت خوب را از یک سایت بد متمایز می کند، واکنش گرا بودن، قابلیت ریسپانسیو سایت یا به عبارت ساده تر، هماهنگ بودن سایت مورد نظر با مرورگر در کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و گوشی است. پیاده سازی چنین قابلیتی در یک وب سایت، یکی از عواملی است که بر روی هزینه طراحی سایت تاثیرگذار است به ویژه اگر سایت مورد نظر شما، صفحات شلوغ و امکانات زیادی داشته باشد.

نوع سیستم مدیریت محتوا

اگر شما برای کسب و کار خودتان، سایت داینامیک را انتخاب کنید، بارگذاری مطالب سایت و سایر بخش های مدیریتی آن، از طریق ابزاری به نام سیستم مدیریت محتوا یا CMS انجام می شود. این سیستم، هم در انواع رایگان مانند مانند وردپرس، جوملا و … در دسترس شما خواهد بود، هم به شکل غیر رایگان که معمولا اختصاصی برای سایت شما طراحی می شوند.

هزینه طراحی سایت

امکانات سایت

وب سایت ها، تنوع بسیار زیادی دارند؛ اگرچه در ظاهر این تنوع محدود به سایت های فروشگاهی، شخصی و شرکتی است اما در واقعیت اینچنین نیست و بر اساس نیاز و گاهی سلایق مشتریان، امکانات هر سایت نیز می تواند متفاوت باشد. تعداد و مراحل پیاده سازی این امکانات، یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده هزینه طراحی سایت است. در ادامه، بخشی از امکاناتی که در سایت های مختلف توسط تیم طراحی اجرا می شوند، ذکر شده اند:

  •  افزودن قابلیت دسته بندی محصولات، خدمات یا مطالب سایت 
  • امکان خرید آنلاین محصولات یا خدمات
  • راه اندازی بخش وبلاگ یا مجله سایت
  • امکانات ویژه سایت های فروشگاهی مانند بارگذاری محصول، اعمال تخفیف، صدور فاکتور و…
  • طراحی های گرافیکی خاص برای صفحات سایت

جمع بندی

یک وب سایت اختصاصی، پنجره ای از کسب و کار شما سمت مخاطبان است و نباید نسبت به راه اندازی آن، بی تفاوت باشید؛ البته شاید در این بین، مواردی مانند هزینه طراحی سایت به عنوان یک مانع برای شروع اقدام به سفارش طراحی و راه اندازی یک سایت برای کسب و کارتان به نظر بیاید اما در واقع اینطور نیست. قیمت طراحی یک وبسایت، با توجه به عوامل مختلفی مانند نوع سایت، هزینه دامنه و هاست، ویژگی های اختصاصی سایت مانند واکنش گرایی، نوع سیستم مدیریت محتوای سایت و امکاناتی که شما می خواهید در سایت تان ایجاد شوند تعیین می شود و می تواند دامنه ای از چند میلیون تا چند ده میلیون تومان داشته باشد. شما می توانید برای راهنمایی بیشتر در زمینه قیمت طراحی سایت و دریافت مشاوره رایگان، با زایت تماس بگیرید.

به تحریر الهام بهمن پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب

مشاوره سریع با تکمیل فرم زیر