یک سایت فروشگاهی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

سایت فروشگاهی
سایت فروشگاهی خوب، می تواند ویترین موفقی از کسب و کار شما باشد اما این در صورتی است که بدانید دقیقا چنین سایت موفق باید چه ویژگی هایی داشته باشد و آنها را در سایت خود پیاده سازی کنید.

با دوستات به اشتراک بذار!

فهرست مطالب

به تحریر الهام بهمن پور

این روزها تقریبا کمتر کسب و کاری را پیدا می کنید که پایش به فضای مجازی باز نشده باشد. از اینستاگرام گرفته تا ساخت یک سایت فروشگاهی؛ همگی بستری را برای فروش بیشتر و بهتر کسب و کارها فراهم می کنند. همین بازار شلوغ حضور کسب و کارها در اینترنت، به معنای افزایش رقبا است؛ اما چرا باز هم در این بین، یک کسب و کار بیشتر از سایرین فروش دارد؟ دلیل این موضوع درباره سایت های فروشگاهی این است که صاحبان این کسب و کارها، طراحی سایت فروشگاهی را جدی گرفته اند و ویژگی های یک سایت موفق را در آن تکرار کرده اند؛ اما این ویژگی ها دقیقا شامل چه چیزهایی می شوند؟ در این مقاله، مهمترین موارد آن را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

سایت فروشگاهی خوب، کاربر پسند است

شاید فکر کنید که سایت فروشگاهی حتما باید خشک و ساده طراحی شود اما کاملا اشتباه فکر می کنید. سایت های فروشگاهی دقیقا مانند ویترین مغازه هستند. شما به طراحی ویترین مغازه تان قطعا اهمیت می دهید و سعی می کنید طوری آن را بچینید که از سایرین متمایز باشد اما در عین حال، نظر مشتریان را نیز به خود جلب کند. در مورد سایت های فروشگاهی نیز، دقیقا همین اصل صدق می کند.

برای کاربر پسند بودن سایت خود سعی کنید که تا حد امکان آن را طوری طراحی کنید که جستجوی محصولات و گشت و گذار در سایت برای مشتریان ساده باشد و آنها را در سایت سردرگم نکند. علاوه بر این، از فیلترهای جستجو غافل نشوید تا مشتریان بتوانند سریع تر آنچه را که مدنظر دارند در سایت شما پیدا کنند.

سایت فروشگاهی

عکس ها و ویدیوهای حرفه ای دارد

عکاسی محصول با عکاسی معمولی فرق دارد. به هر میزان که سایت فروشگاهی شما از عکس های حرفه ای برای معرفی محصولات استفاده کند، میزان بازدید سایت نیز افزایش خواهد یافت. سعی کنید این عکس ها را از چند زاویه مختلف از محصول مورد نظر بگیرید تا مشتریان بتوانند با دید بازتری خرید کنند. علاوه بر این موارد، دقت داشته باشید که عکس های شما علیرغم کیفیت بالا، نباید حجم زیادی داشته باشند تا حتی در سرعت های پایین اینترنت نیز، برای مشتریان بارگذاری شوند. رعایت این نکته از آن جهت ضروری است که بر اساس مطالعات مختلف، نزدیک به 24 درصد کاربران در صورت باز نشدن تصاویر محصول، سایت را ترک می کنند!

بخش نظرات مشتریان باز است

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که برخی از سایت های فروشگاهی مرتکب می شوند، نداشتن بخش نظرات کاربران است. خودتان را به جای کاربر بگذارید و ببینید که اگر برای خرید یک کالا به سایتی مراجعه می کنید، دوست دارید نظرات سایر خریداران کالای مورد نظر را بخوانید و یا اینکه چشم بسته خرید کنید؟ اگر جواب شما به سوال اول مثبت است، پس از طراحی این بخش در سایت خود غافل نشوید و تا حد امکان نیز، تایید خودکار نظرات را فعال کنید تا نظرات در لحظه بر روی سایت قرار بگیرند.

قالب خوب و جذابی دارد

دیجی کالا، شناخته شده ترین سایت فروشگاهی در ایران است. اگر در صفحات این سایت گشت و گذاری داشته باشید، می بینید که طراحی صفحات آن یا به اصطلاح قالب سایت، چندان پیچیده نیست اما در عین حال جذاب است و شما از گشتن بین صفحات آن خسته نمی شوید. یک سایت فروشگاهی خوب، دقیقا باید چنین ویژگی را برای جذاب تر شدن ظاهر خود در نظر داشته باشد. یک قالب و طراحی ساده اما جذاب، شیک و کارآمد.

داشتن لیست فروش ویژه

حتما دیده اید که بسیاری از سایت های فروشگاهی موفق، در مناسبت های مختلف، تخفیفات دوره ای را فراموش نمی کنند. شما نیز سعی کنید چنین لیستی را برای سایت خود ایجاد کنید. محصولات این لیست می توانند ترکیبی از یک یا چند کالای پرفروش و پر طرفدار و چند مورد از کالاهایی باشند که قیمت بالایی دارند و حالا در یک بازه زمانی مشخص، با تخفیف به فروش می رسند.

سایت فروشگاهی

اختصاص بخش سوالات متداول برای تمام محصولات

زمانی که مشتریان برای خرید یک کالا به یک سایت فروشگاهی مراجعه می کنند، ممکن است چندان با آن کالا آشنا نباشند و بین نظرات کاربران یا توضیحات محصول به دنبال پاسخ سوالات خود باشند. سعی کنید در این زمینه هوشمندانه عمل کنید و با در نظر گرفتن نیازهای مشتری، بخشی را برای سوالات متداول درباره محصول مورد نظر طراحی کنید. این سوالات می توانند از نحوه خرید محصول تا ویژگی های آن متغیر باشند.

داشتن ویژگی های امنیتی قوی

یک سایت فروشگاهی خوب و قابل اعتماد، ویژگی ها و قابلیتی های امنیتی متعددی دارد. این قابلیت ها از تهیه یک گواهینامه SSL تا طراحی یک فایروال قدرتمند و حتی رعایت یک خط مشی برای رازداری اطلاعات مشتریان متغیر است.

در اختیار داشتن سیستم های پرداخت متنوع

 سعی کنید سایت فروشگاهی خود را با چند سیستم پرداخت متنوع کنید. به طور مثال، برای خرید در شهر خاصی، از گزینه های پرداخت در محل استفاده کنید. حتی در بین درگاه های پرداخت هم، تنوع را حفظ کنید و از چند بانک مختلف استفاده کنید. این کار باعث می شود تا مشتریان شما با هر شرایطی، بتوانند از شما خرید کنند و فروشتان نیز افزایش خواهد یافت.

سایت فروشگاهی

خط مشی مشخص درباره بازگشت یا تعویض محصولات

یکی از شکایت های بزرگی که مشتریان معمولا از یک سایت فروشگاهی دارند، مربوط به نامشخص بودن امکان بازگشت یا تعویض کالا است. یک سایت فروشگاهی خوب باید دارای خط مشی کاملا روشن و واضحی در این رابطه باشد. رعایت همین نکته به ظاهر ساده، باعث افزایش اعتماد مشتریان به خرید آنلاین از سایت شما خواهد شد.

سخن پایانی

داشتن یک سایت فروشگاهی، می تواند باعث کسب رشد کسب و کار شما شود اما این هدف، زمانی محقق می شود که شاید شما علاوه بر طراحی مناسب، تمامی ویژگی هایی را که یک سایت فروشگاهی موفق دارد، داشته باشد. داشتن این ویژگی ها در کنار تبلیغات مناسب، رعایت اصول مشتری مداری و حفظ کیفیت خدمات، می تواند نقش بسیار مهمی در پیشرفت کسب و کار شما و افزایش بازدید سایت تان ایفا کند. سعی کنید برای موفق شدن در این مسیر، از نظرات افراد متخصص استفاده کنید و به یاد داشته باشید که رقبا، دشمن شما نیستند؛ از آنها برای بهتر شدن کسب و کارتان یاد بگیرید.

به تحریر الهام بهمن پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب

مشاوره سریع با تکمیل فرم زیر