استراتژی گاو بنفش و مزایای آن برای کسب و کارها

گاو بنفش

با دوستات به اشتراک بذار!

فهرست مطالب

به تحریر الهام بهمن پور

استراتژی گاو بنفش، یکی از مهمترین روش هایی است که در فروش محصول، بازاریابی و جذب مشتری، کارایی دارد. اگر صاحب یک کسب و کار حضوری یا اینترنتی باشید، حتما با مفاهیمی مانند “رقابت” ، “فروش بیشتر” و “جذب مشتری” آشنا هستید. این یک واقعیت است که در دنیای امروزی، حتی در پیش پا افتاده ترین حوزه ها نیز، تعداد رقبا به اندازه ای زیاد است که به اصطلاح “سری در سرا درآوردن”، بسیار سخت و گاهی نیز نزدیک به محال می شود و لازم است تا برای پیشرفت بیشتر، از سنت ها دل بکنید و با مفاهیم جدید و موثرتر آشنا شوید.

استراتژی گاو بنفش چیست؟

ست گادین، در کتاب ” Purple Cow: Transform Your Business by Being Remarkable “، اصطلاح جدیدی به نام گاو بنفش را، وارد حوزه مارکتینگ یا بازاریابی کرد. مفهوم این اصطلاح، در واقع مربوط به شکستن سنت ها و ایجاد تصویری ماندگار از برند یا محصول شما در ذهن مخاطب است.

گادین درباره انتخاب این نام، اینطور تعریف می کند:

 “در سفری که به همراه خانواده به کشور فرانسه داشتیم، با گله ای گاو مواجه شدیم، در ابتدا، این گله برای ما بسیار جالب بود اما پس از حدود 20 دقیقه، این صحنه برایم تکراری شد تا اینکه، یک گاو بنفش از میان گله بیرون آمد و همین موضوع، چنان توجه مارا جلب کرد که تا مدت ها درباره این گاو با دیگران صحبت می کردیم. “

purple cow

این خاطره، گادین را ترغیب به نوشتن کتابی در زمینه رسیدن به موفقیت از طریق تحول در بازاریابی محصول یا خدمات یک برند کرد. به اعتقاد او، با ایجاد تغییر در نحوه بازاریابی یا همان چیزی که او لقب” استراتژی گاو بنفش” را به آن داده است، می توانید نام برند یا محصول خود را در ذهن مخاطب ماندگار کنید. همانطور که بسیاری از برندهایی که سالها قبل، با رد کردن روند معمول تبلیغات و ایجاد نوآوری در حوزه مارکتینگ، حتی با گذشت سالها نیز، هنوز در یاد و خاطره ما باقی مانده اند.

استراتژی گاو بنفش

رابطه استراتژی گاو بنفش و مارکتینگ

تصور کنید که تلویزیون را روشن می کنید و گوینده، با صدایی هیجان انگیز، از یک مدل جاروبرقی تعریف می کند. این تعریف، شاید چند سال قبل، شما را به وجد می آورد و برای خرید این محصول وسوسه می کرد، اما در حال حاضر و با توجه به تنوع باور نکردنی برندهای تولید کننده جاروبرقی، احتمال اینکه فقط بر اساس حرف های خانوم یا آقای گوینده، آن جاروبرقی را بخرید، بسیار پایین است. شاید برایتان این سوال ایجاد شود که “خوب اگر این تبلیغات، منجر به خرید نمی شود، پس به چه دردی می خورد؟”

این سوال کاملا به جایی است. تبلیغات، جزو جدا نشدنی فرآیند معرفی و فروش محصول یا خدمات است و به هیچ وجه نباید آن را نادیده بگیرید اما این جمله نیز، به آن معنی نیست که شما از تبلیغات اغراق آمیز و خسته کننده همیشگی استفاده کنید. بلکه بهتر است، متفاوت عمل کرده و مانند همان گاو بنفش، ذهن مخاطب را اشغال کنید به طوری که برند و محصول شما را، به هر چیز دیگری ترجیح دهد.

به اعتقاد ست گادین، تبلیغات دهان به دهان که بخشی از استراتژی گاو بنفش است، در بیشتر مواقع، تاثیر بسیار بیشتری از تبلیغات پرخرج تلویزیون دارد. این موضوع را خودتان نیز، بارها درباره محصولاتی مانند فلان مدل از گوشی برند اپل، یا فلان کنسول بازی شنیده اید؛ در واقع از مدتی قبل از ارائه محصول، خبر آن بین مردم پخش می شود و در نتیجه هیجان برای خرید آن به قدری افزایش می یابد که بخش عمده ای از محصول، پیش خرید می شود!

موفقیت در بازاریابی اینترنتی در مقایسه با بازاریابی سنتی

بسیاری از افراد تصور می کنند که مارکتینگ در اینترنت، ساده تر از بازاریابی در فضای واقعی است. این تصور، کاملا غلط است. در اینترنت، روزانه حجم زیادی از تبلیغات، به شکل های مختلفی به مخاطبان نمایش داده می شود. تبلیغاتی که به صورت حرفه ای طراحی شده اند و از طریق جلوه های بصری، متن های خاص و ویژگی های دیگر، برای جلب توجه مخاطب تلاش می کنند و رقابت با آنها، گاهی به اندازه سخت می شود که در صورت، نداشتن مهارت کافی، به راحتی مجبور به قبول شکست خواهید شد.

این مورد، در فضای واقعی، بسیار کمتر است زیرا این مدل از تبلیغات، از قدمت بیشتری برخوردارند و برقراری ارتباط با مخاطب در این فضا نیز، آسان تر است. اگرچه، هنوز هم تعداد رقبا را نباید نادیده بگیرید و برای شناخت و ماندگاری برند خودتان، لازم است تا خلاقانه عمل کنید.

استراتژی گاو بنفش

استراتژی گاو بنفش و کسب و کارهای اینترنتی

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا، زمانی که به کلمه “خرید اینترنتی” فکر می کنید، ناخودآگاه نام سایت دیجی کالا به ذهن شما خطور می کند؟ چرا با وجود تعداد بسیار بالای فروشگاه های اینترنتی، نام برند دیگری در ذهن شما ماندگار نشده است؟

پاسخ به این سوالات، در شیوه منحصر به فرد تبلیغات برند دیجی کالا نهفته است. این برند، از همان روش هایی استفاده می کند که یکی از آنها در کتاب ست گادین، معرفی شده است. با استفاده از استراتژی گاو بنفش، دیجی کالا به صورت متفاوتی از سایر رقبا، تبلیغ می کند. برای بسیاری از محصولات و خدمات ارائه شده در این فروشگاه، تبلیغات پیش از عرضه محصول اهمیت دارد. به طور مثال، قبل از راه اندازی سرویس دیجی پلاس، این برند، تبلیغات گسترده و متمایزی از جمله تخفیف خرید سایر کالاها، تحویل سریع و مواردی از این قبیل را انجام داد تا در زمانی که این سرویس راه اندازی شود، مخاطب از قبل با آن آشنایی داشته باشید.

این ترفند، یکی از مهمترین اصول استراتژی گاو بنفش است. به عبارت دیگر، شما نباید خود را معطل عرضه محصولتان نگه دارید و باید حتی ماه ها پیش از عرضه محصول، طوری با ذهن مخاطب بازی کنید که پس از عرضه محصول شما، برای خرید آن در صف بایستد!

“تشنه کردن و تشنه نگه داشتن مخاطب”. این کاری است که تریلرهای فیلم های سینمایی هالیوودی نیز با مخاطب می کنند.

استراتژی گاو بنفش

پیاده سازی استراتژی گاو بنفش در بازاریابی

“برند خوبی دارید، محصول خوبی عرضه می کنید اما فروش شما پایین است.” این روند، در نهایت می تواند باعث از بین رفتن کسب و کار شما و حذف برندتان از بازار شود؛ در نتیجه بهتر است تا شیوه بازاریابی خود را تغییر دهید. استراتژی گاو بنفش به عنوان یکی از کارآمدترین نمونه هایی است که می تواند برای اعمال تغییرات موثر در روند بازاریابی محصولات خود، از آن استفاده کنید. پیاده سازی این استراتژی در بازاریابی، طی مراحل زیر انجام می شود:

تمامی ابعاد برند خود را مجدد بررسی کنید

تا زمانی که ندانید در کجا قرار دارید و چطور به این نقطه رسیده اید، نمی توانید پیشرفت کنید. اولین قدم برای به کارگیری استراتژی گاو بنفش در تبلیغات، بررسی برند از پایه و اساس است. در این روند، ارزش های برند و هویت برند خود را به صورت دقیق از نظر هماهنگی با زمان حال، بررسی کنید و در صورت ناکارآمد بودن ارزش های قبلی، آنها را با نمونه های جدید جایگزین کنید. مدیران موفق، هرگز از تغییر نمی ترسند.

رقبای خود را از نظر وجوه اشتراک بررسی کنید

شما خامه تولید می کنید، یک برند دیگر هم خامه تولید می کند. محصول شما یکسان است اما اینکه هر دوی شما از جعبه صورتی برای بسته بندی خامه استفاده کنید، می تواند باعث شکست شما در تبلیغات شود.

این وجوه اشتراک را یک به یک بررسی کنید و هر چیزی را که باعث شباهت برند شما به رقبا می شود و اجازه درخشیدن در بازار را از شما می گیرد، حذف کنید. خلاقانه بیندیشید و از شنا کردن خلاف جهت جریان آب نترسید!

استراتژی گاو بنفش

بهترین ویژگی های برند خودتان را پیدا کنید

بین تمامی دستاوردهایی که در طول فعالیت خود داشته اید، به دنبال ویژگی هایی باشید که می تواند وجه تمایز شما با رقبا باشد. به طور مثال، شما در فلان سال، به عنوان “برترین تولید کننده” در حوزه خودتان انتخاب شده اید یا “در حوزه فعالیت خودتان، اولین برند هستید”، این موارد را در نظر داشته باشید و بخش قابل توجهی از تمرکز خود در بازاریابی برندتان را بر روی این عناوین قرار دهید.

بر روی هر چیزی که در حال حاضر عملی نیست، مانور دهید

فرض کنید قرار است تلویزیونی به بازار بیاید که بتوانید آن را چند بار تا بزنید و داخل کیفتان بگذارید!

در حال حاضر، چنین ایده ای شاید دور از ذهن باشد اما این به آن معنی نیست که مخاطب شما به آن فکر نکرده است. به همین منظور، بهتر است بخشی از برنامه ریزی خودتان را نیز، برای تلاش برای تولید یا حداقل، صحبت کردن از محصولاتی بگذارید که در حال حاضر در بازار موجود نیستند. متفاوت فکر کردن، می تواند نام برند شما را بر سر زبان های بیندازد.

استراتژی گاو بنفش

جمع بندی

استراتژی گاو بنفش، در میان سایر تکنیک های بازاریابی، یکی از موثرترین و ساده ترین روش هایی است که در صورت پیاده سازی اصولی، به راحتی می تواند شما و کسب و کارتان را چند پله از رقبا جلو بیندازد. در واقع، در این استراتژی، خودتان را به جای مخاطب قرار می دهید. به جای او فکر می کنید که چرا باید برند شما را انتخاب کند؟ محصول تولید شده توسط شما، چه برتری نسبت به محصول رقیب دارد؟ چرا باید به خرید از شما ادامه دهد؟ شما چه برنامه ای برای ماه ها و سالهای آینده دارید و چطور این برنامه شما، می تواند او را همچنان در میان مشتریانتان نگه دارد؟

اگر پاسخ به این سوالات را داشته باشید، اگر گاو بنفش کسب و کار خودتان را پیدا کنید، بخش قابل توجهی از مسیر موفقیت را طی کرده اید و می توانید از دیدن اینکه اسم برند و محصول شما در بین مخاطبان دهن به دهن می چرخد، لذت ببرید!

به تحریر الهام بهمن پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب

مشاوره سریع با تکمیل فرم زیر