آشنایی با افیلیت مارکتینگ و نحوه کسب درآمد از آن

افیلیت مارکتینگ
افیلیت مارکتینگ یکی از روش های فروش کالا یا خدمات است که بدون نیاز به سرمایه اولیه خاص و چشمگیر، می تواند برای شما درآمدزایی کند.

با دوستات به اشتراک بذار!

فهرست مطالب

به تحریر الهام بهمن پور

وضعیت اقتصادی این روزها، بزرگترین محرک برای کسب درآمد بالاتر در ماه است؛ اما بسیاری از ما، با محدودیت های مختلفی از قبیل کمبود زمان یا حتی نداشتن سرمایه اولیه، برای راه اندازی یک کسب و کار دوم روبرو هستیم. در این حالت، برخی از مشاغل خاص، می توانند نجات بخش شما باشند؛ یکی از این مشاغل، همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) است که در این مقاله زایت، به طور مفصل درباره این روش فروش و نحوه کسب درآمد از آن صحبت خواهیم کرد؛ همراه ما باشید. 

افیلیت مارکتینگ چیست؟

کسب و کارهای آنلاین، این روزها بخش بزرگی از اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده اند و در ایران نیز، اوضاع چندان تفاوتی با سایر کشورهای جهان ندارد. از کار کردن در اسنپ و تپسی گرفته تا راه اندازی پیج های اینستاگرام یا اشتغال در موقعیت های شغلی مبتنی بر اینترنت، مانند حوزه سئو، تولید محتوا و… همه و همه به نوعی با اینترنت سروکار دارند و از این راه کسب درآمد می کنند. افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا همکاری در فروش نیز، یکی از مشاغل آنلاین و مبتنی بر اینترنت است که در آن، شما به عنوان یک واسطه، خدمات یا محصول یک کسب و کار را به دیگران معرفی می کنید و می توانید از این طریق، کسب درآمد کنید.

افیلیت مارکتینگ

نحوه کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ 

افلیت مارکتینگ، در واقعی نوعی تبلیغ از سوی شما برای یک کسب و کار دیگر است اما در این شیوه تبلیغاتی، شما به سرمایه چندان خاصی احتیاج ندارید و تنها، داشتن یک وب سایت، یک لپ تاپ، کامپیوتر یا یک گوشی هوشمند و همچنین، دسترسی به اینترنت کافی خواهد بود.

وب سایت شما، قرار نیست یک فروشگاه اینترنتی باشد؛ شما می توانید سایت خود را با هر موضوع و محتوایی راه اندازی کنید و تنها در بین مطالبی که منتشر می کنید؛ تبلیغاتی را در قالب های مختلف به مخاطبان سایت خود نمایش دهید. این تبلیغات، در واقع معرفی کوتاه و البته وسوسه انگیزی از محصول یا خدمات سایت کسب و کاری است که با آنها، قرارداد همکاری در فروش امضا کرده اید. 

با هر بار کلیک کاربران بر روی این تبلیغات و هدایت آنها به سمت سایت هدف، در صورتی که کاربر مورد نظر، محصول یا خدمات معرفی شده را خریداری کند؛ (در موارد، تنها کلیک کردن کاربر منجر به درآمدزایی برای شما می شود.) مبلغی در قالب پورسانت یا کمیسیون مشارکت در فروش به شما پرداخت می شود. شاید این مبلغ در اوایل کار، چندان چشمگیر به نظر نیاید اما با افزایش بازدیدها از سایت شما، به طور حتم تعداد افرادی که بر روی این تبلیغات کلیک می کنند و همچنین، آن بخشی از این افراد که از بازدیدکننده ساده به مشتری قطعی تبدیل خواهند شد؛ بسیار افزایش می یابد و همین موضوع، افزایش درآمد شما را در پی خواهد داشت. 

آیا برای کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ، خرید قطعی کاربر ضروری است؟

شاید تصور کنید که افلیت مارکتینگ، یک روش درآمدزایی سخت است و تنها در صورتی شما به درآمد می رسید که کاربران، پس از کلیک بر روی تبلغ نمایش داده شده در سایت شما، از کسب و کار مورد نظر خرید کنند. اجازه دهید که بگوییم این باور، درست نیست. کسب درآمد از روش افیلیت مارکتینگ از سه طریق مختلف انجام می شود:

روش اول: پرداخت پورسانت به ازای کلیک یا PPC

در این روش، هر بار کلیک کردن بر روی تبلیغ کسب و کار مورد نظر، برای شما درآمدزایی می کند و این موضوع که کاربر پس از این کلیک، از سایت هدف خریدی داشته باشد یا خیر؛ تاثیری بر روی درآمد شما ندارد. این روش، اگرچه بازدهی خیلی خوبی برای افلیت کنندگان دارد اما در نهایت، باعث ضرر آن کسب و کار سفارش دهنده می شود و در نتیجه، این روزها روش چندان محبوبی نیست. 

افیلیت مارکتینگ

روش دوم: پرداخت پورسانت به ازای سرنخ یا PPL

در این روش، کار شما کمی سخت تر می شود. شما در این حالت می بایست از فردی که با حوزه فعالیت کسب و کار هدف، کمی آشنایی دارد؛ یک سرنخ یا Lead دریافت کنید. این سرنخ می تواند شماره تلفن یا ایمیل باشد و بیشتر برای ارسال تبلیغات بعدی و ترغیب او به خرید کالا یا خدمات کسب و کار هدف یا به عبارت ساده تر، تبدیل او از یک کاربر ساده به یک مشتری قطعی استفاده می شود. شما به ازای دریافت این سرنخ از کاربر و ارائه آن به صاحب کسب و کار مورد نظر، مبلغی را در قالب پورسانت دریافت می کنید. 

روش سوم: پرداخت پورسانت به ازای خرید یا PPS

این روش، تقریبا مرسوم ترین شیوه ای است که در حال حاضر توسط بسیاری از کسب و کارهای ایرانی که تمایل به پیاده سازی افیلیت مارکتینگ دارند؛ مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش، پورسانت شما، تنها در صورتی پرداخت می شود که کاربر پس از کلیک کردن بر روی تبلیغ نمایش داده شده در سایت شما، از کسب و کار هدف خرید کند. 

مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ

اگرچه همکاری در فروش، یکی از کم دردسرترین و تقریبا زودبازده ترین روش های فروش کالا یا خدمات و کسب درآمد از طریق واسطه گری بین مشتری و صاحب کسب و کار است؛ با این حال، توصیه می کنیم که با دید باز و در نظر گرفتن تمامی مزایا و معایب این روش، پا در مسیر آن بگذارید. به همین منظور، در ادامه، مهمترین مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ را برای آشنایی هر چه بهتر شما با این روش فروش، معرفی خواهیم کرد. 

مزایای افیلیت مارکتینگ

  • امکان کسب درآمد با کمترین سرمایه اولیه
  • بدون نیاز به دفتر کار، انبار، نیروی فروش و صرف هزینه برای این موارد
  • زمان کاری شناور و منعطف
  • بدون نیاز به طی کردن آموزش های تخصصی و طولانی مدت
  • امکان استفاده از این روش با کمترین تجهیزات اولیه 
  • بدون نگرانی از بابت اتمام موجودی محصول، مشکلات ناشی از آسیب دیدگی آن در هنگام ارسال، مرجوعی از جانب مشتری و…
افیلیت مارکتینگ

معایب افیلیت مارکتینگ

  • رقابت بالا در حوزه همکاری در فروش
  • نیاز به خلاقیت بالا برای جذب بهتر کاربران
  • عدم تضمین برای موفقیت قطعی در افلیت مارکتینگ
  • مشکلات مربوط به پرداخت پورسانت از سوی صاحبان کسب و کارها

جمع بندی

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش، یکی از روش های رایج برای فروش کالا یا خدمات توسط واسطه های اینترنتی در فضای مجازی است که در آن، صاحب یک سایت با میزان بازدید نسبتا بالا، تبلیغ محصول یا خدمات یک کسب و کار را در قالب تبلیغات کلیکی در سایت خود قرار می دهد و به ازای هر کلیک یا فروش قطعی، پورسانت دریافت می کند. این روش، برای آن دسته از افرادی که می خواهند با سرمایه اندک، درآمد مناسبی کسب کنند؛ بسیار مناسب است و در صورت داشتن خلاقیت و شناخت علایق مخاطب، می تواند زمینه دستیابی به درآمدهای قابل توجه را نیز، فراهم کند. 

به تحریر الهام بهمن پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب

مشاوره سریع با تکمیل فرم زیر