آموزش کسب درآمد از یوتیوب؛ ویدیو بساز، دلار بگیر!

کسب درآمد از یوتیوب
برخلاف باور عموم، کسب درآمد از یوتیوب آنقدرها هم سخت نیست و تنها کافی است که راه و روش صحیح آن را یاد بگیرید.

با دوستات به اشتراک بذار!

فهرست مطالب

به تحریر الهام بهمن پور

یوتیوب یکی از بزرگترین سرویس های اشتراک گذاری ویدیو است که روزانه، میلیون ها کاربر از سراسر جهان را پای مانیتورها و صفحه های گوشی می نشاند. فرقی نمی کند که دنبال ساخت کتابخانه باشید یا روش به سیخ کشیدن جوجه؛ در هر حال، محال است که ویدیویی را برای موضوع دلخواهتان در این پلتفرم پیدا نکنید. کسب درآمد از یوتیوب، یکی از هیجان انگیزترین و البته قوی ترین انگیزه ها برای تولیدکنندگان ویدیو در این شبکه اجتماعی است که اگر از روش های کارآمدی برای رسیدن به این انگیزه استفاده کنید؛ درآمد قابل توجهی را نصیب تان می کند. در این مقاله، همراه زایت باشید تا با روش های کسب درآمد دلاری از یوتیوب آشنا شویم. 

روش های کسب درآمد از یوتیوب

یوتیوب یک سرویس اشتراک ویدیو است و برخلاف اینستاگرام که خود کاربران باید برای بدست آوردن درآمد دست به کار شوند؛ به کاربرانی که شرایط پلن درآمدزایی این سرویس را داشته باشند، پول می دهد. در ادامه، برخی از کارآمدترین روش ها برای کسب درآمد از یوتیوب را معرفی خواهیم کرد:

کسب درآمد از یوتیوب با تبلیغات

اگر ویدیوهایی که شما در کانال یوتیوب خود قرار می دهید، سه شرط زیر را داشته باشند؛ می توانید در زمان پخش ویدیوهای کانال تان، از نمایش تبلیغات یوتیوب به مخاطبان خود کسب درآمد کنید:

  • ویدیوهای کانال شما برای نمایش تبلیغات مناسب باشد.
  • در ویدیوهای خود از خطوط قرمز یوتیوب (توهین، بحث های نژاد پرستی، تبلیغ مواد مخدر یا پورنوگرافی و موارد مشابه) رد نشوید.
  • ویدیوهای شما از قانون کپی رایت تبعیت کنند. ( تمام یا بخشی از ویدیو شما نباید عینا از ویدیو شخص دیگری برداشته شده باشد یا اینکه نباید از موسیقی های دارای حق کپی رایت در ویدیو خود استفاده کنید.)

دقت داشته باشید که روشن کردن گزینه نمایش تبلیغات در زمان نمایش ویدیوهای شما به کاربر، به معنای این است که ویدیو شما دارای این سه شرط است و در صورتی که خلاف آن ثابت شود؛ احتمال مسدود شدن کانال شما در یوتیوب وجود دارد. به همین خاطر، توصیه می کنیم که پیش از استفاده از این روش، حتما قوانین کسب درآمد از یوتیوب و از طریق تبلیغات را که در همین پلتفرم به شما نمایش داده می شود، با دقت بخوانید.

کسب درآمد از یوتیوب

کسب درآمد از طریق همکاری در فروش محصولات

این روش، مشابه چیزی است که احتمالا بارها در اینستاگرام دیده اید؛ تبلیغ یه محصول که توسط اینفلوئنسرها انجام می شود. در این روش، پس از اینکه شما بازدید مناسبی از ویدیوهای کانال خود گرفتید و تعداد سابسکرایبر (دنبال کننده) قابل قبولی هم داشته باشد؛ می توانید با تبلیغ محصول یک سایت یا حتی کانال یوتیوب دیگر و ترغیب مخاطبان خود برای خرید آن محصول یا خدمات، از شخص تبلیغ دهنده پول دریافت کنید.

سرویس YouTube Premium

با خرید اشتراک ویژه یوتیوب، علاوه بر اینکه تبلیغات یوتیوب دیگر برای شما نشان داده نمی شود و می توانید حتی ویدیوهای دیگران را ذخیره کنید و بعدا به شکل آفلاین ببینید؛ قادر به درآمدزایی از یوتیوب هم خواهید بود. در واقع، یوتیوب برای کاربران پرمیوم خود این امکان را فراهم می کند تا در صورتی که مخاطبان تماشا کننده ویدیوهای کانال آنها نیز، جزو کاربران پرمیوم یوتیوب باشند؛ به صاحب کانال بابت تماشای ویدیو توسط این افراد پول پرداخت شود.

استفاده از عضویت ویژه در کانال یوتیوب

یکی از آسان ترین روش ها برای کسب درآمد از یوتیوب، راه اندازی عضویت ویژه در کانال تان است. اگر شما، ویدیوهای با کیفیتی تولید می کنید و دنبال کنندگان بالایی دارید؛ می توانید با استفاده از این سرویس و تهیه محتواهای خاص برای افرادی با عضویت ویژه در کانال خودتان، درآمد کسب کنید. متاسفانه، به دلیل نبود بستر مناسب برای پرداخت دلاری، راه اندازی این سرویس برای کاربران یوتیوب فارسی چندان مناسب نیست و اغلب مواقع، بازدهی مورد انتظار را به دنبال ندارد.

کسب درآمد از یوتیوب چه شرایطی دارد؟

اگر تصمیم قطعی خود را برای کسب درآمد دلاری از یوتیوب گرفته اید، بهتر است بدانید که در حال حاضر، صرفا چند روش محدود برای درآمدزایی از یوتیوب از جمله “نمایش تبلیغات” برای کاربران فارسی جواب می دهد و سایر روش ها، آنقدر دردسر دارد که گاهی عطای آن را به لقایش می بخشید. برای کسب درآمد از یوتیوب و از طریق تبلیغات، ابتدا باید در برنامه پارتنر یوتیوب (YouTube partner program یا به اختصار YPP) ثبت نام کنید. به یاد داشته باشید که شرط اصلی و اولیه برای کسب درآمد از یوتیوب با استفاده از نمایش تبلیغات، داشتن محتوای حرفه ای، با کیفیت، غیر کپی و مفید برای کاربران است و در صورتی که کانال شما، فاقد چنین محتوایی است؛ توصیه می کنیم که ابتدا به دنبال ارتقا سطح کیفیت ویدیوهای خود باشید.

برای رسیدن به درآمد یوتیوب از طریق برنامه پارتنر یوتیوب، کانال شما باید چند شرط زیر را داشته باشد:

  • تعداد دنبال کنندگان (سابسکرایبر) کانال شما، حداقل ۱۰۰۰ نفر باشد.
  • آمار بازدید ویدیوهای کانال شما (واچ تایم)، حداقل ۴هزار ساعت باشد. در صورتی که ویدیوهای کانال شما از نوع ویدیوهای شورتس یا کوتاه باشد، باید در ۹۰ روز گذشته حداقل ۴ میلیون بازدید از این ویدیوها داشته باشید.
کسب درآمد از یوتیوب

مراحل کسب درآمد از یوتیوب از طریق تبلیغات

برای کسب درآمد از طریق نمایش تبلیغات در ویدیوهای کانال تان، باید سه مرحله زیر را طی کنید:

ثبت نام در برنامه پارتنر یوتیوب

زمانی که تعداد دنبال کنندگان کانال شما به ۱۰۰۰ نفر و آمار بازدید ویدیوهایتان به ۴۰۰۰ ساعت برسد، شرایط مانتایز شدن یا کسب درآمد از یوتیوب را دارید و می توانید در برنامه پارتنر یوتیوب ثبت نام کنید.

اضافه کردن حساب گوگل ادسنس (Google AdSense) به کانال

یوتیوب، درآمد تمام کاربران حائز شرایط کسب درآمد از یوتیوب را به حساب گوگل ادسنس آنها واریز می کند و شما باید این حساب را به یوتیوب خودتان اضافه کنید. متاسفانه از آنجایی که برای داشتن این حساب، به یک حساب بانکی معتبر نیاز دارید (که طبیعتا کاربران ایرانی به آن دسترسی ندارند!!!)، نمی توانید درآمد خودتان را نقد کنید و باید از شرکت های واسطه کمک بگیرید یا اینکه به سراغ دوستان و آشنایان خود در خارج از کشور بروید که معمولا به دلیل بحث اعتماد، تعداد زیادی از افراد از همان شرکت های واسطه استفاده می کنند.

بررسی محتوای های کانال شما از نظر محتوا و کیفیت

در مرحله آخر، باید منتظر بمانید تا یوتیوب، ویدیوهای کانال شما را بررسی کنید. این مرحله ممکن است کمی زمان بر باشد و بهتر است که صبور باشید. در صورتی که محتواهای شما تایید شود، می توانید گزینه نمایش تبلیغات در ویدیوهای خود را فعال کنید تا برای شما، درآمد ایجاد کند. در صورتی که تایید نشدید، جای نگرانی نیست و یوتیوب، فرصت هایی متعددی را به شکل بازه های یک ماهه به شما می دهد تا مشکلات محتوای خود را برطرف کرده و مجددا کانال شما بررسی شود.

تولید محتوای جذاب؛ اصلی ترین عامل برای کسب درآمد از یوتیوب

به یاد داشته باشید که یوتیبون، مانند اینستاگرام نیست که کاربران صرفا برای وقت گذرانی صفحه شما را دنبال کنند. در یوتیوب، سطح کیفیت محتواهایی که به درآمد می رسند، در سطح قابل توجهی قرار دارد و در بسیاری از موضوعات، رقبای قدری دارید که باید برای ربودن گوی رقابت از آنها، تلاش زیادی داشته باشید. اگر بخواهیم، راهکارهایی را برای تهیه ویدیو با کیفیت در این زمینه به شما ارائه دهیم؛ می توانید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

زیاد به تجهیزات تولید ویدیو حساس نباشید.

واقعیت این است که حتی با یک گوشی ساده مجهز به دوربینی با کیفیت قابل قبول هم می توانید ویدیو یوتیوب بسازید.

ویدیوهای شما باید بدون نویز و لرزش و با نور و صدای مناسب باشد.

رعایت نکات فنی برای تولید ویدیو، نقش موثری در نگه داشتن مخاطب برای تماشای ویدیو تا انتها و البته، جذب کردن وی برای مراجعه مجدد به کانال شما و در نهایتب، کسب درآمد از یوتیوب دارد.

کسب درآمد از یوتیوب

از موضوعات جذاب و مفید استفاده کنید.

قبل از انتخاب موضوع مناسب برای تولید، خوب فکر کنید. برخی از موضوعات مثل حوزه سرگرمی یا ویدیوهای ورزشی یا آموزش آشپزی، جزو موارد پرطرفدار در یوتیوب هستند اما این مورد را هم در نظر بگیرید که شما باید توانایی خوبی برای ساخت ویدیو در این حوزه ها داشته باشید و اگر احساس می کنید که چنین توانایی ندارید؛ بهتر است به سراغ موضوعاتی بروید که فکر می کنید در آنها عملکرد بهتری خواهید داشت.

موضوع کانال و مخاطبان هدف خود را مشخص کنید.

واضح است که از این شاخه به آن شاخه پریدن، در هیچ کاری خوب نیست و نتیجه دلخواهی را به شما نخواهد داد و یوتیوب هم از این قضیه مستثنی نیست. در همین راستا، یکی از اصلی ترین مواردی که باید برای کسب درآمد از یوتیوب در نظر داشته باشید؛ انتخاب گروه مخاطبان شما است. اگر به طور مثال، می خواهید در زمینه بازی های رایانه ای فعالیت کنید، اول کمی در یوتیوب چرخ بزنید و سبک ویدیوهای این حوزه را بررسی کنید و ببینید که کانال های برتر، چه مواردی را برای مخاطبان این حوزه در نظر می گیرند و سعی کنید که شما نیز این موارد را برای محتوای کانال خود رعایت کنید.

با مخاطبانتان تعامل داشته باشید.

در پشت کانال یوتیوب شما، یک انسان حضور دارد و منطقی است که برای دریافت بازخورد بهتر از مخاطبان، با آنها تعامل داشته باشد. سعی کنید که به کامنت های مخاطبان واکنش نشان دهید؛ از آنها برای کامنت گذاشتن تشکر کنید یا اگر سوالی از شما می پرسند، با حوصله و با لحن دوستانه به آنها پاسخ دهید. این مورد، یکی از مهمترین فاکتورهای یوتیوب برای بررسی صلاحیت کانال شما برای کسب درآمد از یوتیوب است.

به تحریر الهام بهمن پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب

مشاوره سریع با تکمیل فرم زیر