نقش دیجیتال مارکتینگ در موفقیت یک کسب و کار

دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، یکی از موثرترین راه ها برای معرفی بهتر کسب و کار شما به مخاطب و در نهایت، افزایش میزان فروش شماست.

با دوستات به اشتراک بذار!

فهرست مطالب

به تحریر الهام بهمن پور

همه ما در طول روز، از طریق رادیو، تلویزیون، گوشی، کامپیوتر، بنرها و تابلوهای خیابان و…، با تبلیغات مختلفی از کسب و کارهای گوناگون روبرو می شویم که بسیاری از آنها، ذهن ما را درگیر می کنند و حتی در گوشه ای از ذهنمان تصمیم میگیریم که سری به محصولات یا خدماتشان بزنیم. دیجیتال مارکتینگ، یکی از انواع این روش های بازاریابی است که تبلیغ یک کسب و کار را از طریق ابزارهای الکترونیکی مانند گوشی، کامپیوتر و حتی رادیو و تلویزیون به مخاطب منتقل می کند و در مقایسه با تبلیغات سنتی، این روزها بازآوری بهتر و سریع تری دارد. در ادامه، همراه زایت باشید تا تاثیر این روش بازاریابی بر روی موفقیت و پیشرفت یک کسب و کار را با یکدیگر بررسی کنیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

ساده ترین تعریف برای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، نوعی از تبلیغات است که از طریق دستگاه های الکترونیکی انجام می شود. هدف این روش، مانند بازاریابی سنتی، معرفی یک کسب و کار به مخاطب و ترغیب او برای خرید محصول یا خدمات آن کسب و کار است و از این لحاظ، بازاریابی سنتی و دیجیتال، تفاوتی با یکدیگر ندارند. 

شاید مهمترین تفاوت میان روش های مبتنی بر بازاریابی سنتی و تکنیک های دیجیتال مارکتینگ را بتوانیم در “گستردگی بیشتر” و “دسترسی بهتر” به مخاطب هدف خلاصه کنیم. در بازاریابی سنتی، چاپ کردن تبلیغات یک کسب و کار بر روی یک بنر، تابلو یا تراکت و امثال آن، صرفا دامنه کوچکی از افراد را نشانه می گیرد و به همین دلیل، بازدهی چندان قابل قبولی ندارد؛ این در حالی است که در تکنیک های دیجیتال مارکتینگ، به لطف استفاده از اینترنت یا شبکه های رادیو و تلویزیونی و ابزارهای الکترونیکی مانند گوشی و کامپیوتر که امروزه، افراد زیادی به این ابزارها دسترسی دارند؛ میزان بازدهی بازاریابی بسیار بیشتر و بهتر خواهد بود. 

دیجیتال مارکتینگ

انواع دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال در مقایسه با بازاریابی سنتی، تنوع سیار زیادی دارد. علت این تنوع تکنیک ها در دیجیتال مارکتینگ نیز، مناسب بودن هر روش برای بخشی از کسب و کارهاست و از این رو، این نوع از بازاریابی، انعطاف بیشتری برای هر کسب و کار دارد و احتمال موفقیت و پیشرفت آن کسب و کار را نیز تا حد زیادی افزایش می دهد. روش های زیر، برخی از مهمترین انواع تکنیک های بازاریابی دیجیتال هستند:

  • تبلیغات کلیکی (PPC)
  • بازاریابی محتوا
  • بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)
  • همکاری در فروش یا بازاریابی معارفه ای
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • بازاریابی ویروسی
  • تبلیغات همسان
  • بازاریابی ایمیلی

نقش دیجیتال مارکتینگ در پیشرفت یک کسب و کار

تبلیغات، بخش جدا نشدنی از مسیر کاری در یک کسب و کار است؛ تفاوتی نمی کند که کسب و کار شما، یک صفحه در شبکه های اجتماعی باشد؛ یک وبسایت باشد یا یک کارخانه و کارگاه تولیدی؛ در هر حال، بدون استفاده از تبلیغات و بازاریابی مناسب برای محصول یا خدماتتان، میزان فروش شما رشد نمی کند و دلیل این موضوع نیز کاملا واضح است؛ مخاطبان شما را نمی شناسند!

تکنیک های بازاریابی سنتی مانند تهیه بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر یا چات تراکت و بنر، شاید در برخی مواقع برای شما موثر باشد اما اولا هزینه بسیار زیادی را به شما تحمیل می کند و دوم اینکه، دامنه مخاطبان شما را محدود به یک محله، یک خیابان یا نهایتا، یک شهر می کند. این در حالی است که شما با استفاده از تکنیک های بسیار متنوع دیجیتال مارکتینگ مانند بازاریابی ویروسی، بازاریابی عصبی، اینفلوئنسر مارکتینگ و… به راحتی می توانید در ابعاد وسیعی تبلیغات خود را انجام دهید و به جای داشتن هزاران مخاطب، میلیون ها مخاطب داشته باشید که از میان آنها، به احتمال قوی، هزاران مشتری جدید پیدا خواهید کرد. 

دیجیتال مارکتینگ

هزینه دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟

واقعیت این است که در هیچ یک از حوزه های مربوط به یک کسب و کار، نمی توانیم یک نسخه کلی برای همه بپیچیم و دیجیتال مارکتینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای تعیین هزینه استفاده از خدمات بازاریابی دیجیتال، پارامترهای زیادی وجود دارد که بهتر است پیش از انتخاب این روش، با آنها آشنا شوید. این پارامترها عبارتند از:

اندازه کسب و کار

به هر میزان که کسب و کار شما بزرگتر باشد؛ هزینه ای که باید برای بازاریابی دیجیتال پرداخت کنید؛ افزایش می یابد. دلیل این موضوع نیز این است که ممکن است برای کسب و کار شما، از بیش از یک روش بازاریابی دیجیتال استفاده شود یا پیاده سازی یک روش، نیاز به ابزارها و هزینه های جانبی زیادی داشته باشد. 

اهداف بازاریابی

مهمترین و اصلی ترین هدف بازاریابی دیجیتال یا سنتی، افزایش فروش محصول یا خدمات یک کسب و کار است؛ اما در کنار این هدف، ممکن است برای یک کسب و کار، اهداف دیگری مانند معرفی یک محصول یا خدمات جدید به مشتری، ترغیب مشتریان قبلی برای خرید مجدد، اطلاع رسانی درباره افزایش دامنه فعالیت یک کسب و کار و مواردی از این قبیل نیز مطرح باشد که هر یک از این اهداف، نیازمند استفاده از روش خاصی در دیجیتال مارکتینگ هستند که طبیعتا هزینه خاص خود را به دنبال دارد. 

بودجه اختصاص یافته برای بازاریابی

هر کسب و کار به تناسب شرایط مالی خود، بودجه مشخصی را برای خدمات بازاریابی و تبلیغات در نظر می گیرد. این بودجه، یکی از مهمترین مواردی است که علاوه بر تعیین هزینه نهایی تکنیک های دیجیتال مارکتینگ، نوع و میزان تنوع و خلاقیت این تکنیک ها را نیز تعیین می کند. 

دیجیتال مارکتینگ

جدول زمانی تبلیغات

برخی از کسب و کارها به ویژه آن دسته از کسب و کارهایی که محصول یا خدماتی را به شکل فصلی ارائه می کنند؛ محدودیت زمانی بیشتری نسبت به سایر کسب و کارها دارند و گاهی در یک بازه زمانی کوتاه، باید تبلیغات گسترده ای برای این دسته از کسب و کارها انجام شود. در این حالت، فشردگی برنامه ها در اجرای تکنیک یا تکنیک های انتخاب شده در حوزه دیجیتال مارکتینگ، تاثیر بسزایی در هزینه نهایی استفاده از این روش دارد. 

سخن پایانی

دیجیتال مارکتینگ یکی از بهترین و زودبازده ترین روش های بازاریابی برای یک کسب و کار است. این روش، با توجه به هدف گرفتن تعداد بسیار بیشتری از مخاطبان نسبت به بازاریابی سنتی، علاوه بر اینکه زودتر به نتیجه می رسد؛ توانایی بیشتری در تبدیل کردن مخاطبان به مشتریان جدید دارد و می تواند هزینه صرف شده برای تبلیغات را، در مدت کوتاه تری برای کسب و کار مورد نظر بازگرداند. از این رو، استفاده از این روش تبلیغاتی، نقش موثرتری در پیشرفت و موفقیت یک کسب و کار دارد.

به تحریر الهام بهمن پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب

مشاوره سریع با تکمیل فرم زیر