اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؛ مزایا و معایب استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ برای یک برند

اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش های بازاریابی است که در آن از افراد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی برای تبلیغ خدمات یا محصولات یک برند استفاده می شود.

با دوستات به اشتراک بذار!

فهرست مطالب

به تحریر الهام بهمن پور

اینفلوئنسر ها، افرادی با محبوبیت قابل توجه در شبکه های اجتماعی یا حتی سینما و تلویزیون هستند که به لطف همین محبوبیت در میان مردم، سپردن تبلیغات یک محصول یا خدمات به آنها می تواند بازدهی بسیار خوبی را برای یک برند داشته باشد. اینفلوئنسر مارکتینگ، یکی از تکنیک های بازاریابی است که دقیقا بر همین موضوع تمرکز دارد و اگر با استراتژی مناسبی پیاده سازی شود، می تواند تاثیر بسزایی در فروش بهتر خدمات یا محصولات یک برند داشته باشد. در این مقاله از زایت، همراه ما باشید تا با این روش بازاریابی نه چندان جدید آشنا شویم

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

از سالهای دور و رونق سینما و تلویزیون، استفاده از بازیگران برای تبلیغ یک محصول یا خدمات، به عنوان یکی از موفق ترین روش های بازاریابی شناخته می شد. با رونق شبکه های اجتماعی، این فرصت به افراد عادی نیز داده شد تا با افزایش تعداد دنبال کنندگان خود و شناخته شدن در فضای مجازی، به افراد تاثیرگذار یا اینفلوئنسر تبدیل شوند و به دنبال آن، دامنه حوزه بازاریابی مبتنی بر افراد معروف نیز، گسترده تر شده و شاخه ای با نام اینفلوئنسر مارکتینگ در آن ایجاد شود. در این روش، فرد اینفلوئنسر با معرفی محصول یا خدمات یک برند، دنبال کنندگان خود را به شکل مستقیم یا غیر مستقیم ترغیب به استفاده از آن محصول یا خدمات می کند و در ازای آن از برند تبلیغ دهنده، پول یا سرویس های دیگری نظیر خدمات رایگان را دریافت می کند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ

در مقاله بازاریابی دهان به دهان به این موضوع اشاره کردیم که تبلیغات از طریق افراد مختلف و انتقال تجربه خوشایند آنها از محصول یا خدمات یک برند به دوستان و اطرافیان، تا چه حد می تواند تاثیرگذار باشد بدون اینکه هزینه چندان زیادی را برای یک برند به دنبال داشته باشید. اینفلوئنسر مارکتینگ نیز از همین قاعده پیروی می کند؛ به عبارتی، این روش ارتباط بسیار نزدیکی با بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی محتوا و بازاریابی شبکه های اجتماعی دارد. تجمیع این روش ها که جزو تکنیک های مهم مارکتینگ هستند با اینفلوئنسر مارکتینگ و در صورت داشتن استراتژی مناسب، به طور قابل توجهی می تواند طوفانی در فروش یک برند ایجاد کند و نرخ بازگشت سرمایه صرف شده برای این تبلیغات را نیز تا حد زیادی بالا ببرد.

انواع روش های اینفلوئنسر مارکتینگ

استفاده از تاثیرگذاری اینفلوئنسرها برای تبلیغات در مورد یک برند، تکنیک های مختلفی دارد که از میان آنها، روش های زیر بیشتر از سایرین مورد استفاده قرار می گیرند:

آنباکسینگ یا جعبه گشایی

در این روش، برند تبلیغ دهنده، محصول خود را برای یک اینفلوئنسر ارسال می کند و او پس از دریافت هزینه تبلیغات، از مراحل باز کردن محصول مورد نظر یک محتوای ویدیویی تولید کرده و در مورد آن محصول و برند سازنده آن صحبت می کند و در نهایت، ویدیو تولید شده را در شبکه اجتماعی که در آنجا فعال است، به اشتراک می گذارد.

همکاری در فروش

یکی از مرسوم ترین و البته بی دردسرترین تکنیک های اینفلوئنسر مارکتینگ، استفاده از همکاری آنها در فروش محصول یا خدمات یا همان سیستم افیلیت مارکتینگ است. در این تکنیک، برند مورد نظر به ازای هر مشتری که از سمت اینفلوئنسر به سمت آن برند جذب شده و از محصول یا خدمات آن خریداری کند، به او مبلغی را در قالب کمیسیون فروش پرداخت می کند.

تولید محتوای حمایت شده توسط شخص اینفلوئنسر

ملموس ترین مثال برای این تکنیک، همان تبلیغاتی است که توسط بسیاری از اینفلوئسنرهای اینستاگرام منتشر می شود. در این روش، یک تبلیغ مستقیم یا غیر مستقیم توسط اینفلونسر و با رعایت اصول مطرح شده از سوی برند ساخته می شود. در تبلیغ مستقیم، معمولا نام برند به صورت واضح بر روی پست یا استوری تگ می شود اما در روش غیر مستقیم، بدون اسم بردن از برند، صرفا محصول تولید شده توسط آن برند در قاب دوربین اینفلوئنسر نقش می بند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ در قالب سفیر برند

این روش، بیشتر با هدف جذب سلبریتی ها و بازیگران مورد استفاده قرار می گیرد و در آن، یک سلبریتی به عنوان سفیر و نماد یک برند که به تولیدات آن علاقمند است، انتخاب می شود. علاقه سلبریتی انتخاب شده به محصولات آن برند، نقش مهمی در خلاقیت و صداقت وی در تبلیغ برای آن برند دارد.

مشارکت اینفلوئنسر در حساب شبکه اجتماعی برند

گاهی اوقات برند تبلیغ دهنده، برای جذب بیشتر مشتری، کنترل شبکه اجتماعی خود را برای مدت مشخصی (مثلا یک روز) به اینفلوئنسر انتخاب شده می دهد تا وی با تولید محتوای ویدیویی در قالب پست، استوری یا حتی برگزاری لایو، با مخاطبان برند مورد نظر صحبت کند. اجرای این تکنیک اینفلوئنسر مارکتینگ نیازمند ریسک پذیری بالا و البته اعتماد کامل برند به اینفلوئنسر مورد نظر است چرا که علیرغم نرخ بازخورد بالا، احتمال گرفتن نتیجه عکس و آسیب به برند مورد نظر نیز وجود دارد.

مزایا و معایب اینفلوئنسر مارکتینگ

روش های مختلف بازاریابی با استفاده از شبکه های اجتماعی و افراد معروف حاضر در آنها، علیرغم مزایایی نظیر سرعت عمل و بازآوری مناسبی که دارند؛ معایبی نیز دارند که بهتر است پیش از استفاده از آنها، با این موارد به خوبی آشنا باشید.

مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ

  • هزینه نسبتا پایین و مقرون به صرفه بودن
  • نرخ بازگشت سرمایه بالا
  • بدست آوردن تعداد بیشتری مشتری حتمی
  • افزایش میزان رشد آگاهی از برند مورد نظر
  • حضور موثرتر در شبکه های اجتماعی
  • غنی تر کردن محتوای تولید شده توسط برند
اینفلوئنسر مارکتینگ

معایب اینفلوئنسر مارکتینگ

  • ضربه به برند در صورت انتخاب اینفلوئنسر نامناسب
  • مشکل بودن اندازه گیری نتایج حاصل از این روش تبلیغاتی
  • کنترل نداشتن به میزان کافی بر روی مراحل اجرای تکنیک توسط اینفلوئنسر
  • ریسک بالا درباره مواردی نظیر عدم توانایی کافی اینفلوئنسر برای تولید محتوای با کیفیت و تاثیرگذار

جمع بندی

اینفلوئنسر مارکتینگ جزو روش های زودبازده و تقریبا مقرون به صرفه بازاریابی است که به دلیل هماهنگی قابل توجه با بازاریابی دهان به دهان، تاثیرگذاری بسیار بیشتری نسبت به سایر روش های تبلیغاتی دارد و در صورت استفاده از یک استراتژی مناسب، تولید محتوای با کیفیت و انتخاب اینفلوئنسر حرفه ای و مرتبط با حوزه کاری برند، می تواند به رشد سریع میزان فروش برند و افزایش قابل توجه مشتریان آن کمک کند.

به تحریر الهام بهمن پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب

مشاوره سریع با تکمیل فرم زیر