بازاریابی دهان به دهان (WOM Marketing) چیست؟

بازاریابی دهان به دهان
بازاریابی دهان به دهان، نوعی تبلیغات برای معرفی یک برند است که توسط مردم انجام می شود و اگر به درستی انجام شود، درصد موفقیت بالایی دارد.

با دوستات به اشتراک بذار!

فهرست مطالب

به تحریر الهام بهمن پور

احتمالا بارها پیش آمده که به توصیه دوست یا آشنا، از یک محصول یا خدمات استفاده کنید یا حتی با یک برند جدید آشنا شوید. این کار، نوعی شیوه تبلیغاتی است که به عنوان بازاریابی دهان به دهان یا WOM Marketing شناخته می شود. در این نوع از بازاریابی، بار اصلی تبلیغات برای یک برند، بر عهده مردم است و این افراد مختلف هستند که با تعریف از ویژگی های مثبت محصول یا خدمات یک برند، باعث بیشتر شناخته شدن آن و در نتیجه افزایش میزان فروش برند مورد نظر می شوند. در این مقاله از زایت، شما را با این نوع جذاب از بازاریابی آشنا خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

بازاریابی دهان به دهان چیست؟

ایجاد یک تجربه خوب برای مشتری، تنها اصلی است که می تواند دومینو بازاریابی دهان به دهان را شروع کند. در این شیوه از بازاریابی، مشتریان شما پس از استفاده از محصول یا خدمات شما، در صورتی که توانسته باشید رضایت آنها را جلب کنید؛ تبدیل به یک بلندگوی تبلیغاتی برای شما می شوند و با صحبت کردن درباره برند شما با اطرافیان خود، نظر دیگران را نیز به سمت کسب و شما جلب خواهند کرد.

بازاریابی دهان به دهان

انواع بازاریابی دهان به دهان

ماهیت بازاریابی دهان به دهان به گونه ای است که معمولا این شیوه تبلیغاتی قابل تقسیم بندی به زیر مجموعه های خاصی نیست؛ اما از طرفی، فضایی که برای پیاده سازی این بازاریابی استفاده می شود، امکان تقسیم بندی آن به دو دسته بازاریابی دهان به دهان سنتی و دیجیتال را فراهم می کند که در ادامه، به توضیح هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

بازاریابی دهان به دهان سنتی

در این نوع، هر محیطی شامل دورهمی ها، مترو، اتوبوس، کافی شاپ، رستوران و… می تواند به عنوان مکانی برای صحبت از یک برند انتخاب شود.

بازاریابی دهان به دهان دیجیتال

اگر صحبت درباره محصول یا خدمات یک برند در فضای مجازی شامل شبکه های اجتماعی، بخش نظرات سایت ها، انجمن ها و… باشد و امتیازدهی مثبت به یک برند از طریق کامنت یا لایک و مواردی از این قبیل انجام شود، با بازاریابی دهان به دهان دیجیتال روبرو خواهیم بود.

مزایای استفاده از بازاریابی دهان به دهان برای کسب و کارها

چه شما یک برند تازه کار باشید و چه برندی با سابقه بالا، تفاوتی ندارد و در هر دو حالت، باید به شکل دائمی به بخش بازاریابی و استفاده از تکنیک هایی که باعث افزایش فروش شما می شوند، دقت ویژه ای داشته باشید. هر یک از شیوه های بازاریابی، منافع و مزیت های خاص خود را دارند و این شما هستید که باید با توجه به نوع و شرایط کسب و کار خودتان، بهترین و مناسب ترین روش ها را از بین این موارد انتخاب کنید. در مورد بازاریابی دهان به دهان، اگر بخواهیم مزیت های آن را به صورت خلاصه بیان کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • افزایش میزان فروش بدون نیاز به صرف هزینه برای تبلیغات

هزینه ای که شما برای بازاریابی دهان به دهان صرف می کنید، آنقدر پایین است که در مقایسه با هزینه های سایر روش های بازاریابی مانند تبلیغات کلیکی به چشم نمی آید و در واقع می توانیم بگوییم که تقریبا بدون هزینه می توانید از این روش استفاده کنید.

  • ایجاد جامعه ای از مشتریان پایدار

بازاریابی دهان به دهان برخلاف بسیاری از شیوه های بازاریابی دیگر، به جای تبلیغ یک یا چند کالای خاص، برند شما را به مشتریان معرفی می کند و به جای ایجاد خریداران مقطعی، جامعه ای از مشتریان طولانی مدت و طرفداران قاطعی را برای برند شما تشکیل می دهد.

بازاریابی دهان به دهان
  • جذب سرمایه گذاری سریع تر و بهتر

طبیعتا سرمایه گذاران، تمایل دارند که پول خود را در برندهایی سرمایه گذاری کنند که اولا هزینه جذب مشتری کمتری داشته باشند و دوم اینکه، مشتریان جذب شده پایدار تر باشند. استفاده اصولی از بازاریابی دهان به دهان شما را در مدت زمان کوتاهتری به چنین جایگاهی می رساند و می توانید با سرمایه گذاران بزرگتر وارد مذاکره شوید.

  • افزایش وفاداری به برند

جذب یک مشتری جدید و ایجاد اعتماد برای خرید در وی، معمولا 4 تا 5 برابر بیشتر از زمانی که شما بخواهید مشتریان فعلی خود را نگه دارید، برای برند شما هزینه در پی دارد. اگر شما بتوانید با استفاده از یک استراتژی مناسب بازاریابی دهان به دهان، مشتریان قبلی خود را دوباره جذب کنید، هزینه جذب مشتریان جدید برای شما تا حد زیادی کاهش می یابد زیرا افرادی که قبلا از کالا یا خدمات برند شما استفاده کرده اند، به راحتی تبدیل به یک بلندگوی تبلیغاتی برای جذب مشتریان جدید برای برند شما می شوند.

  • ایجاد اعتماد به برند

تقریبا بسیاری از ما، به جای تبلیغاتی که از تلویزیون، شبکه های اجتماعی و افراد غریبه می شنویم، به صحبت های دوستان، خانواده و آشنایان خودمان اعتماد می کنیم. استفاده از همین موضوع، استارت یک بازاریابی دهان به دهان موفق را می زند و با چرخیدن نام برند شما در بین افراد و تحریک اطرافیان و آشنایان آنها برای استفاده از خدمات شما، نقش موثری در معروفیت برند شما و افزایش فروش تان ایفا خواهد کرد.

چگونه از بازاریابی دهان به دهان برای معرفی یک برند استفاده کنیم؟

آنچه که از خود بازاریابی دهان به دهان بیشتر اهمیت دارد، نحوه انتخاب یک استراتژی موفق برای آن است. در این بخش، چند راهکار مفید را که می تواند به شما برای انتخاب این استراتژی کمک کند، معرفی خواهیم کرد.

  • جذاب بودن را فراموش نکنید

اگر می خواهید از بازاریابی دهان به دهان دیجیتال استفاده کنید، به یاد داشته باشید که متناسب با فضایی که در آن قرار است از این روش استفاده کنید، استراتژی خود را طراحی نمایید. به طور مثال، اگر شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان هدف شما انتخاب می شود، باید جذاب بودن، جالب بودن و البته سرگرم کننده بودن محتوای شما، بسیار بیشتر از زمانی باشد که این محتوا را می خواهید در سایت برندتان منتشر کنید.

  • از همدلی و تحریک احساسات مخاطب غافل نشوید

سعی کنید استراتژی را برای بازاریابی دهان به دهان انتخاب کنید که مخاطب را وادار با نشان دادن عکس العمل کند. به طور مثال، محتوای شما به گونه ای باشد که مشتریان شما در مورد تجربیاتشان صحبت کنند؛ اما نه تجربیات معمولی، بلکه مواردی که باعث می شود تا کنجکاوی افراد جدید را تحریک کرده و آنها را به استفاده از محصول یا خدمات شما ترغیب کند.

بازاریابی دهان به دهان
  • برای مخاطبتان ارزش خلق کنید

با به اشتراک گذاری اطلاعات ارزشمند (به طور مثال شبیه به گزارش های سالانه فروش دیجی کالا)، سعی کنید به مشتری این دیدگاه را القا کنید که او برای شما ارزش زیادی دارد و می خواهید با به اشتراک گذاری این اطلاعات، او را در موفقیت ها و مسیر خود شریک کنید. این کار، تاثیر زیادی در ترغیب افراد به استفاده از خدمات یا کالای شما دارد چرا که این پیام را به آنها می دهید که آنها صرفا یک مشتری نیستند و بلکه یک شریک و همراه در کسب و کار شما خواهند بود.

 سخن پایانی

بازاریابی دهان به دهان، یکی از ارزان ترین و البته موثرترین شیوه های تبلیغات است که اگر به درستی اجرا شود، می تواند شما را از صرف هزینه های هنگفت تبلیغات مرسوم برای افزایش فروش برندتان راحت کند. انتخاب استراتژی مناسب برای استفاده از این شیوه بازاریابی، به موارد متعددی از جمله انتخاب نوع بازاریابی دهان به دهان (سنتی یا دیجیتال)، نوع مخاطب هدف و مواردی از این قبیل بستگی دارد که باید پیش از انتخاب استراتژی این روش، با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

به تحریر الهام بهمن پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب

مشاوره سریع با تکمیل فرم زیر