بابک بختیاری؛ از مسافرکشی تا خلق ایده طلایی آیس پک

بابک بختیاری
بابک بختیاری، خالق آیس پک و کارآفرین جوانی است که در مسیر رسیدن به آرزوهای خود، از سختی های زیادی گذر کرد و هرگز تسلیم نشد.

با دوستات به اشتراک بذار!

فهرست مطالب

به تحریر الهام بهمن پور

زندگی برای بسیاری از کارآفرینان برتر، همیشه آن طور که امروز به نظر می رسد نبوده است و گاهی آنقدر شرایط سختی را تجربه کرده اند که به نظرشان رسیدن به چنین جایگاه و آینده درخشانی، بسیار دور از انتظار بوده است. بابک بختیاری، خالق جوان برند محبوب آیس پک، یکی از کارآفرینان ایرانی است که از دل سخت ترین و شاید تاریک ترین روزهایی که برای بسیاری از ما قابل تصور نیست، توانسته عبور کند و پا در مسیری بگذارد که امروز، روایت داستان فراز و نشیب هایش در این مسیر، می تواند برای بسیاری از افراد درس های بزرگی را به دنبال داشته باشد. در ادامه، روایت گر داستان زندگی او در زایت خواهیم بود؛ با ما همراه باشید.

درباره بابک بختیاری

بسیاری از ایرانیان با برند آیس پک؛ همان بستنی های لیوانی در بسته و نرم که با یک نی به فروش می رسیدند، آشنا هستند. محصولی که در سال ۱۳۸۶ به بازار آمد و در مدت کوتاهی توانست محبوب مردم شود و شعبه هایش آنقدر زیاد شود که حتی در کشورهای اطراف نیز جا باز کند. بابک بختیاری، خالق این محصول خوشمزه و دوست داشتنی است که حالا و با گذشت نزدیک به ۱۶ سال، از خالق یک برند، به صاحب یک هلدینگ بزرگ در حوزه فرانچایز و برندینگ تبدیل شده است و تجربیات خود را در زمینه راه اندازی آیس پک و برندسازی در اختیار افراد مشتاق راه اندازی کسب و کارهای جدید و نو می گذارد. بابک بختیاری برخلاف برخی از کارآفرینان داخلی و خارجی که مسیر نه چندان سختی را به پشتوانه های مالی یا سایر حمایت هایی که داشتند طی کردند؛ فراز و نشیب های بسیاری را در مسیر رسیدن به جایگاه امروزی طی کرد. مسیری که از مسافرکشی تا زندان رفتن را در دل خود داشت و تنها اراده قوی او بود که برای ادامه مسیر توانست به وی کمک کند.

بابک بختیاری

یک بیزینس من کوچک

بسیاری از مدیران موفق و کارآفرینانی که امروزه در صدر لیست ثروتمندان و افراد معروف و تاثیرگذار می بینیم، سنگ بنای موفقیت خود را در کودکی یا نوجوانی زده اند و بابک نیز از این قاعده مستثنی نیست. بابک بختیاری در مرداد سال ۱۳۵۷ در تهران به دنیا آمد ولی مدت کوتاهی پس از آن به همراه خانواده از ایران مهاجرت کرد و تا نزدیک ۷ سالگی در خارج از ایران زندگی کرد. علاقه بابک به راه اندازی کسب و کار شخصی تا جایی در او نهادینه شده بود که با اندک سرمایه ای که داشت، تنقلاتی از قبیل شکلات، آدامس و… را میخرید و آن را در استخر محله ای که در آنجا زندگی می کرد به فروش می رساند.

این کسب و کار کودکانه، اگرچه سود چندان قابل توجهی نداشت اما علاقه بابک به راه اندازی یک کسب و کار و داشتن استقلال مالی را به خوبی سیراب می کرد اما این خوشحالی، چندان پایدار نبود. با ورشکستگی پدر بابک در ۱۴ سالگی وی، منزل شخصی آنها توسط طلبکاران مصادره شد و خانواده با یک بحران مالی جدی روبرو شد. همین موضوع، بابک بختیاری را مصمم تر کرد تا با راه اندازی مجدد کسب و کاری دیگر، بتواند حداقل مخارج شخصی مورد نیاز خود را تامین کند و در نتیجه، دوباره به خرید خوراکی های مختلف و فروش آن در بین همکلاسی هایش رو آورد.

یک آچار فرانسه به تمام معنا

شاید فکر کنید که کسب و کارهای بابک بختیاری در حد همان خرید و فروش خوراکی های کوچک به همکلاسی ها و دوستانش خلاصه می شود اما این چنین نیست. بابک در طول سال های نوجوانی و جوانی، کسب و کارهای مختلفی را تجربه کرد که اگرچه هر یک، مدت کوتاهی موفق بودند و در نهایت با شکست مواجه می شدند؛ اما تجربه هایی که بابک در طی این مسیر بدست آورد، توانست سنگ بنای کسب و کار موفق امروزی او را بگذارد.

به گفته بابک، او در آغاز سالهای جوانی توانست بوفه یک مدرسه را اجازه کند و با فراهم کردن چند وسیله مختلف از جمله یخچال دست دوم و… و آماده سازی خوراکی های مورد نیاز دانش آموزان، سود خوبی داشته باشد اما این کار یک مشکل بزرگ داشت و آن هم این بود که با تعطیلی مدارس در تابستان، دیگر خبری از این سوددهی نبود و بابک باید به دنبال کار دیگری می گشت.

خرید و فروش لوازم منزل، شغل جدی دومی بود که بابک بختیاری امتحان کرد. به گفته خودش، پس از خرید وسایل دست دوم مختلف و تعمیر یا رنگ آمیزی آنها، می توانست این وسایل را با سود خوبی بفروشد و در نتیجه شغل اولش را رها کرد و به صورت تمام وقت به خرید و فروش وسایل دست دوم منازل پرداخت.

آغاز سراشیبی سقوط

علاقه بابک بختیاری به راه اندازی کسب و کاری ایمن و البته با سوددهی مناسب، باعث شد که او پس از خرید و فروش لوازم دست دوم منزل، این بار به سراغ ساخت میزهای اداری و تحریر برود. شغل مناسبی که با سرعت آن را گسترش داد اما به دلیل نداشتن تجربه کافی در مدیریت مالی یک کسب و کار بزرگ، در مدت کوتاهی ورشکست شد و حالا بدهی های زیاد، جای سود دهی مطلوب او را گرفتند.

پس از این شغل، بابک به سراغ راه اندازی یک سرویس دلیوری شد که نام آن را سوپرخونه سرویس گذاشت. این کسب و کار، قرار بود مواد غذایی و خریدهای سوپرمارکتی را به مشتریان درب منزل تحویل دهد اما با فشار طلبکاران بابک، این شغل نیز، شروع نشده به بن بست رسید.

بابک باز هم تسلیم نشد و به سراغ مسافرکشی رفت؛ شغلی که البته چندان برای او و روحیه مبارز و تلاشگرش مناسب نبود و همین عامل نیز، باعث شد تا بابک با فروش پیکان خود و همکاری مالی با یکی از اقوامش، رستوران کوچکی را پاساژ گلستان تهران افتتاح کند. با وجود اینکه بابک برای موفقیت این رستوران تلاش زیادی کرد اما باز هم پرنده خوشبختی از او دور شد و این بار بابک با یک بدهی وحشتناک روبرو شد؛ مبلغی که در نهایت او را روانه زندان کرد.

قبول شکست پایان ماجرا نبود!

همه ما در طول مسیر زندگی، با شکست های مختلفی روبرو می شویم؛ شکست هایی که گاهی به خاطر اینکه آنها را دیر قبول می کنیم و صدمات حتمی شان به زندگی خودمان را باور نداریم؛ می توانند زمینه ساز آسیب های زیادی به حال و آینده ما شوند. تفاوت بابک بختیاری با بسیاری از افراد شکست خورده نیز در همین موضوع است. بابک در سال 1383، با بدهی 300 میلیون تومانی و طلبکاران بی شماری که برای خود ایجاد کرده بود، در نهایت قبول کرد که کسب و کار وی با شکست روبرو شده است و بهتر است قبول کند که شرایط به نقطه بحرانی رسیده است.

بابک بختیاری

اعلام ورشکستگی از سوی بابک بختیاری، طلبکاران را وادار به گرفتن حکم جلب و فرستادن وی به زندان کرد؛ اتفاقی که هر کارآفرینی را می تواند به راحتی در هم بشکند اما بابک تسلیم نشد. با موافقت طلبکاران و دادگاه، بابک بختیاری پس از مدتی از زندان آزاد شد به شرط اینکه در مدت مقرری بتواند بدهی ۳۰۰ میلیونی خود را پرداخت کند. این موضوع فشار مضاعفی را برای بابک ایجاد کرد چرا که نه سرمایه لازم برای امتحان دوباره کسب و کارهای قبلی را داشت و نه اینکه می توانست دوباره به زندان برگردد. به همین خاطر تصمیم گرفت تا با یک ایده جدید، کسب و کاری را راه اندازی کند که ارزش ادامه دادن را داشته باشد.

خلق آیس پک و شروع یک مسیر دلپذیر

بابک می گوید که ایده آیس پک را از سفرش در چین بدست آورده است. او در آن سفر دیده بود که یک فروشگاه، نوعی آبمیوه را در بسته بندی خاصی (شبیه بسته بندی آیس پک امروزی) و با یک نی بزرگ به فروش می رساند. این ایده در کنار خاطره بابک از آماده سازی بستنی توسط مادرش در زمان کودکی وی، باعث شد تا بابک و دوستش با خرید یک دستگاه آماده سازی پک شبیه آن آبمیوه، یک محصول جدید خلق کند. بستنی جالبی که هم بستنی بود و هم بستنی نبود!

بابک بختیاری می گوید که برای آماده سازی آیس پک، بستنی منجمد را آنقدر هم میزد تا کمی نرم شود و سپس آن را در داخل بسته بندی می ریخت؛ آن وقت یک بستنی داشتیم که به جای قاشق می توانستیم آن را با نی بخوریم!

اولین شعبه آیس پک در شمال تهران افتتاح شد و در مدت کوتاهی نیز، با راه اندازی شعبه دوم در میان دو مغازه بستنی فروش معروف در تهران، استارت موفقیت شگفت انگیز آیس پک زده شد و آنقدر این مسیر سریع پیش رفت که در مدت ۶ ماه، تعداد شعب آیس پک در سراسر ایران به ۱۰۶ شعبه رسید و نام آیس پک، به یک خوراکی سرشناس و خوشمزه تبدیل شد.

نوآوری و خلق برندی نو؛ کلید موفقیت بابک بختیاری

در هر روز، محصولات بی شماری در سراسر جهان تولید می شوند اما از این بین، چه تعداد به موفقیت می رسند؟ چه تعداد، محصولی خلاقانه و جدید را با نامی جالب عرضه می کند؟ به طور حتم این تعداد شاید گاهی به انگشتان دست نیز نرسد به همین خاطر، آیس پک توانست در مدت زمان کوتاهی به چنین شهرتی برسد چرا که هم خلاقیت داشت و هم از نامی جالب و البته دو پهلو برای برند خود استفاده کرد.

بابک بختیاری

در آن سالها، نامگذاری برندها با سخت گیری های زیادی روبرو بود و انتخاب یک نام مناسب و البته مهیج برای مشتریان، کاری سخت و نیازمند در نظر گرفتن موارد زیادی بود. نام “آیس پک” در لغت به معنای گبستنی بسته بندی شده” است اما علاوه بر این معنی، آیس پک به معنای قورباغه (پک) مایوس (آیس) نیز هست! نامی که علاوه بر خنده دار بودن، به راحتی توجه میلیون ها ایرانی را به خود جلب کرد و البته توانست سخت گیری های دریافت مجوز برند را نیز به آسانی دور بزند؛ موردی که نشان از هوشمندی و ذکاوت بابک بختیاری برای راه اندازی این برند دوست داشتنی دارد.

از آیس پک تا هولدینگ

بابک بختیاری در فاصله سالهای راه اندازی برند آیس پک تا به امروز، توانسته بارها در بین کارآفرینان برتر ایرانی قرار گیرد و در چند مورد نیز، جوایز متعددی را در این رابطه کسب کند. این موفقیت ها اگر چه بسیار در خور تقدیر هستند و نشان از سخت گوشی بابک بختیاری برای رسیدن به اهدافش دارند اما سبب نشدند که او دست از تلاش بردارد یا صرفا به راه اندازی همان برند قانع شود. هلدینگ بابک بختیاری که چند سالی است راه اندازی شده، انتقال دهنده تجربیات وی برای راه اندازی کسب و کار، برندینگ و فرانچایز است و این آغاز یک مسیر تازه برای او و زندگی کاری اش خواهد بود.

بابک بختیاری، نماد یک کارآفرین موفق و برخاسته از شکست های متمادی است؛ کسی که به جای تسلیم شدن، آنقدر امتحان کرد تا در نهایت به موفقیت رسید. روحیه تلاش گر وی برای رسیدن به جایگاهی که امروز دارد، می تواند درس های بسیار خوبی را به تمام کسانی که سودای موفقیت را در سر می پرورانند بدهد.

به تحریر الهام بهمن پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب

مشاوره سریع با تکمیل فرم زیر