۵ مهارت نرم برای موفقیت در بازاریابی و فروش

مهارت نرم در بازاریابی
مهارت نرم، یکی از ضروری ترین مهارت هایی هستید که شما باید در کنار مسائل تخصصی و فنی حوزه کاری خودتان، به آنها مسلط باشید.

با دوستات به اشتراک بذار!

فهرست مطالب

به تحریر الهام بهمن پور

اگر فروشنده یک محصول هستید یا صاحب کسب و کاری که محصول یا خدماتی را در یک حوزه تخصصی تولید می کند؛ مهارت نرم، اساسی ترین چیزی است که میان شما و سوددهی بالاتر فاصله می اندازد. بسیاری از افراد تصور می کنند که اگر در یک حوزه خاص، مهارت تخصصی کافی داشته باشند یا اینکه صرفا، محصول یا خدمات با کیفیتی به مشتریان ارائه دهند؛ دیگر تمام راه را رفته اند و قرار است تا ابد، در مسیر موفقیت فعلی بمانند. این باور، یک اشتباه بسیار سمی است و می تواند به راحتی، شما را در میدان رقابت با رقبایی که به یادگیری مهارت هایی فراتر از دانستن یک تخصص خاص مشغول بوده اند؛ مغلوب کند. در این مقاله زایت، ۵ مهارت نرم ضروری را که می تواند به شما برای فروش بهتر و ارتباط موثرتر با مشتریان کمک کند؛ معرفی خواهیم کرد. 

مهارت نرم چیست؟

پیش از اینکه به سراغ معرفی مهارت نرم به عنوان یکی از ضروری ترین پیش نیازهای موفقیت در مارکتینگ و فروش برویم؛ بهتر است ابتدا تعریفی از مهارت های نرم داشته باشیم. مهارت‌ نرم یا soft skills به معنای مجموعه ای از توانمندی ها و ویژگی های ارتباطی است که به فرد کمک می کند تا با دیگران، ارتباطی سازنده تر داشته باشد. این مهارت ها، بیشتر بر روی رفتارها و عکس العمل های شما در هر موقعیت مختلف در محیط های کاری، تحصیلی یا حتی در روابط شخصی شما با دیگران تمرکز دارد. 

یادگیری مهارت نرم

اهمیت یادگیری مهارت های نرم

ذات اجتماعی بودن انسان، اهمیت نیاز به حضور در اجتماع را دو چندان می کند. ما نمی توانیم خودمان را از دیگران مخفی کنیم یا این تصور را داشته باشیم که کار یا خدمات ما، معرف ما خواهد بود و نیازی به ارتباط مستقیم با سایرین نداریم. یادگیری مهارت های نرم، علاوه بر نقش موثری که در بهبود تعاملات شما با دیگران دارد و می تواند در رسیدن به آرامش روانی در زندگی شخصی شما موثر باشد؛ اهمیت بسیار بیشتری نیز در زندگی کاری شما دارد. .

بگذارید با یک مثال، اهمیت یادگیری مهارت نرم را بیشتر توضیح دهیم. فرض کنید که شما در یک گروه یا تیم مشغول به کار هستید. اگر شما مهارت های نرم را یاد گرفته باشید؛ می توانید ارتباط موثرتر و همکاری بهتری با سایر اعضای تیم داشته باشید؛ ایده های خود را بهتر بیان می کنید؛ اعتماد به نفس بیشتری دارید؛ برای حل مسائل و بحران های کاری، آمادگی بیشتری دارید و این موارد باعث آشفتگی شما نمی شود؛ توانایی بیشتری در مدیریت استرس خود دارید و اگر در جایگاه مدیر یا سرپرست یک تیم یا یک کسب و کار، مشغول به فعالیت هستید؛ بازدهی شما بسیار بیشتر از حالتی خواهد بود که نتوانید به خوبی با اعضای تیم خود ارتباط برقرار کنید. 

۵ مهارت نرم برای موفقیت در بازاریابی و فروش

اگر اهمیت یادگیری مهارت نرم برای افراد جویای کار یا سایر اقشار جامعه را به عنوان عدد ۱ در نظر بگیریم؛ اهمیت یادگیری این مهارت ها برای افراد شاغل در حوزه مارکتینگ و فروش یا صاحبان کسب و کارها، عدد ۱۰۰ یا حتی ۱۰۰۰ خواهد بود. دلیل اصلی این اختلاف فاحش نیز، نیاز به داشتن تعامل سازنده تر و ارتباط موثرتر این دسته افراد با مشتریان یا حتی رقبای خود است. از این رو، در این بخش، ۵ مهارت نرم بسیار مهم برای بازاریابان و صاحبان کسب و کارهای مختلف را معرفی خواهیم کرد تا به موفقیت این افراد در حوزه کمک کنیم. این مهارت ها عبارتند از:

با مشتریان ارتباط برقرار کنید

به عنوان یک فروشنده یا صاحب یک کسب و کار، مشتریان شما، اولین و مهمترین جایگاه را در زندگی کاری شما دارند؛ پس چه بهتر که بتوانید اولا با آنها ارتباط برقرار کنید و در کنار آن، این ارتباط موثر و کارآمد باشد. مهارت نرم “برقراری ارتباط با دیگران” محدود به مشتریان شما نمی شود و باید این مهارت را در مقابل همکاران و رقبای خود نیز به کار ببرید. برای ارتقا این مهارت، می توانید تصور کنید که قرار است یک مکالمه با همکار، رقیب یا مشتری خود انجام دهید؛ تمام شرایط و نکاتی را که باید به او انتقال دهید، به طور کامل بیان کنید و در حین اجرای این مکالمه فرضی، صدای خود را ضبط کنید و بعد از اتمام مکالمه به آن گوش دهید. با این کار، می توانید تمام نقایص کار خود را یاد بگیرید و پیش از قرار گرفتن در موقعیت واقعی، آنها را رفع کنید. 

اهمیت مهارت نرم در کسب و کارها

مهارت تطبیق پذیری خود را ارتقا دهید

پیشرفت های دنیا، هر روز بیشتر از دیروز می شود و حوزه بازاریابی و فروش نیز، از این پیشرفت ها مستثنی نیستند. شما به عنوان یک فروشنده خوب یا صاحب یک کسب و کار ارائه دهنده یک خدمت یا کالای خاص، باید توانایی یادگیری جدیدترین استراتژی های و روش های خود را داشته باشید. برای شروع، می توانید ابتدا عملکرد فعلی خود را بررسی کنید و نقاط ضعف حال حاضر خود را پیدا کنید. در این راه، لازم نیست همیشه خودتان بار کلی را به دوش بکشید و می توانید از انتقادات و پیشنهادات دیگران نیز برای بهبود مهارت نرم “تطبیق پذیری” خود استفاده کنید. 

همدلی کردن را یاد بگیرید

همیشه قرار نیست که تمام مشتریان از خدمات یا محصولی که شما تولید می کنید یا به فروش می رسانید؛ راضی باشند. مشتریان ناراضی و بازخوردی که آنها از جانب شما و پس از اعلام نارضایتی شان دریافت می کنند؛ اهمیت بسیار زیادی در صعود شما در رده بندی میان رقبا یا سقوط تان به قعر جدول دارد. از این رو، باید همدلی کردن را به عنوان یک مهارت نرم یاد بگیرید. با یادگیری این مهارت، می توانید خود را در جایگاه مشتری ناراضی تصور کنید و در نتیجه، راهکاری که به او ارائه می دهید؛ موثرتر باشد نه اینکه صرفا برای باز کردن او از سر خودتان، حرف هایی بزنید که نه تنها مشکل را حل نمی کند؛ بلکه ممکن است با دیده شدن نارضایتی وی در شبکه های اجتماعی، بار تبلیغاتی منفی برای خود یا کسب و کارتان ایجاد کنید. 

مهارت نرم در فروش

فروتن باشید

واقعیت این است که هیچ شخصی از فردی که مدام در همه حوزه ها، مدعی است؛ خوشش نمی آید. طبیعی است که شما به عنوان یک فروشنده یا صاحب یک کسب و کار، در همه حوزه ها اطلاعات نداشته باشید اما مشتریان شما، قرار نیست شما را بابت این ندانستن سرزنش کنند و بهتر است فروتنانه بگویید که “نمی دانم”؛ این موضوع، یک مهارت نرم بسیار مهم است. اگرچه به زبان آوردن این عبارت ممکن است برای شما سخت باشد یا این احتمال را بدهید که مشتریان شما، رقبایتان یا همکاران تان پس از شنیدن این جمله، از شما ناامید می شوند و خرید یا همکاری سودمندی در این بین اتفاق نمی افتد ولی واقعیت چیز دیگری است. 

اگر چیزی را نمی دانید؛ به صورت شفاف و صریح، ندانستن خود را اعتراف کنید و از عکس العمل طرف مقابل، وحشت نداشته باشید اما در کنار آن، با بیان جملاتی مانند اینکه “نمی دانم اما در موردش تحقیق خواهم کرد.” به فرد مقابل این اطمینان را بدهید که ندانستن شما، از سر تنبلی نبوده و مشتاق یادگیری هستید. 

مهارت نرم “فروتن بودن” را در مورد اشتباهاتی که سهوا یا حتی عمدا انجام داده اید نیز به کار ببرید و به هیچ وجه، توجیهی برای قصور خودتان نتراشید. به طور مثال، اگر انجام یک کار یا رسیدن به یک قرار ملاقات را فراموش کرده اید؛ به طور شفاف از فرد یا سازمان پیش روی خود عذرخواهی کنید و در زمین و آسمان به دنبال پیدا کردن یک بهانه قابل قبول برای توجیه این قصور نباشید!

انعطاف پذیری داشته باشید

موفقیت، ترکیبی از شکست ها و پیروزی های کوچک و بزرگ است؛ واقعیتی که در بسیاری از کسب و کارها نادیده گرفته می شود. شرایط کاری شما چه به عنوان یک فروشنده و چه به عنوان صاحب یک کسب و کار، همیشه بر وفق مراد نیست. ممکن است با همکاران خود جر و بحث داشته باشید؛ ممکن است روز خود را با جر و بحث با یک مشتری عصبانی و ناراضی آغاز کنید؛ ممکن است به دلایل مختلفی، قراردادهای شما فسخ شود یا مشتریان فعلی شما، تمایلی به ادامه همکاری با شما نداشته باشند. اجازه ندهید که این وقایع، باعث ایجاد تنش میان شما و دیگر افراد تیم یا سایر مشتریان تان شود. اگر نتوانید خودتان و احساسات تان را با شرایط پیش آمده وفق دهید و مهارت نرم “انعطاف پذیری” را بلد نباشید؛ این موضوع در نهایت به ضرر شما تمام می شود و ممکن است امکان همکاری های سودمندتر با مشتریان دیگر را از دست بدهید یا حتی باعث متزلزل شدن روابط فعلی با سایر مشتریان خود شوید. 

آموزش مهارت نرم

جمع بندی

یادگیری مهارت نرم در کنار تخصص شما به عنوان یک مدیر، بازاریاب، دیجیتال مارکتر یا حتی یک کارجو در هر حوزه تخصصی، نقش بسیار موثری در بهبود تعاملات شما با دیگران، سوددهی بیشتر و قرارگیری در موقعیت شغلی با شرایط ایده آل تر دارد. ۵ مهارت نرم انعطاف پذیری، ارتباط برقرار کردن، انطباق پذیری، فروتن بودن و همدلی کردن که در این مقاله به بررسی آنها پرداختیم؛ مهمترین و حیاتی ترین مهارت هایی هستند که می توانند به شما در رسیدن به شرایط کاری دلخواهتان کمک کنند و توصیه می کنیم که اگر تا به امروز، به سراغ یادگیری آنها نرفته اید؛ از همین حالا، استارت مسیر یادگیری این مهارت ها را بزنید. 

به تحریر الهام بهمن پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب

مشاوره سریع با تکمیل فرم زیر