برندسازی اینترنتی چیست ؟چطور برندسازی کنیم؟

برندسازی اینترنتی
برندسازی اینترنتی یا اینترنت برندینگ، نقش بسیار مهمی در معروف شدن کسب و کارتان و به دنبال آن، افزایش فروش محصول یا خدمات شما دارد.

با دوستات به اشتراک بذار!

فهرست مطالب

به تحریر الهام بهمن پور

دیجی کالا، آمازون، علی بابا، دیوار و… نمونه های موفقی از برندسازی اینترنتی هستند. شاید بپرسید که منظور ما از اصطلاح برندسازی اینترنتی چیست؟ هر کسب و کار موفقی، در ابتدا آنطور که در حال حاضر شناخته شده است، میان عموم مردم، معروف نبوده و در این مسیر، فراز و نشیب های زیادی را از سر گذرانده است. بازاریابی نقش مهمی را در مسیر شناخت یک کسب و کار بر عهده دارد اما آیا منطقی است که در یک چرخه مداوم، بخش بزرگی از سرمایه یک کسب و کار برای بازاریابی صرف شود؟ قطعه پاسخ این سوال منفی است و باید به دنبال راه های جایگزین بهتری برای معروف شدن یک کسب و کار باشیم؛ راه هایی مانند برندسازی اینترنتی که در این مقاله، به طور مفصل آن را معرفی خواهیم کرد.

برندسازی اینترنتی چیست؟

برندسازی یا برندینگ، شامل مجموعه فعالیت هایی است که یک کسب و کار انجام می دهد تا تصویری برجسته و چشمگیر از نام و حیطه فعالیت خود، در ذهن مخاطب ایجاد کند. اگر این فعالیت ها در اینترنت انجام شود، تحت عنوان برندسازی اینترنتی (Internet Branding) از آن یاد می شود. به طور مثال، شما با شنیدن نام دیجی کالا، می دانید که این نام مربوط به یک فروشگاه بزرگ اینترنتی است؛ یعنی با شنیدن این نام، هم می دانید که ما به چه برندی اشاره داریم و هم حوزه فعالیت آن برند را به خوبی می شناسید.

برندسازی اینترنتی

اهمیت برندسازی اینترنتی برای کسب و کارها

این روزها کمتر کسی را می شناسید که حتی در قالب یک اکانت در شبکه های اجتماعی، از اینترنت استفاده نکند؛ به عبارتی، زندگی درصد بسیار زیادی از مردم در این سالها به فضای آنلاین گره خورده است. همین موضوع، گسترده بودن بستری را برای تبلیغات و شناخته شدن کسب و کارها نشان می دهد که اگر به خوبی از آن استفاده کنند، تا سالها فروش فوق العاده خود را تضمین خواهند کرد. اگر بخواهیم به طور خلاصه، اهمیت برندسازی اینترنتی را در قالب مزایای آن مطرح کنیم؛ می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دسترسی به دریای بی انتهایی از مشتریان

اینترنت یک فضای گسترده به وسعت کل جهان است و نه در آن محدودیت زمان دارید و نه محدودیت مکان؛ علاوه بر این، تعداد افرادی که در این فضا وجود دارند، آنقدر زیاد است که در صورت شناخته شدن برند شما، هر یک از این افراد می توانند به مشتریان شما تبدیل شوند و به جای جذب مشتری از یک شهر، یک استان یا یک کشور، از کل دنیا مشتری داشته باشید!

  • تولید محتوا و بازاریابی برند شما توسط کاربران

اگر بخواهید یک محصول را به صورت اینترنتی خریداری کنید، احتمالا اولین چیزی که بعد از مشاهده مشخصات محصول مورد نظر به سراغ خواندن آن می روید، خواندن نظرات سایر خریداران آن محصول خواهد بود. در واقع، سهم قابل توجهی از تولید محتوا و بازاریابی در مورد یک کسب و کار، توسط خریداران و مصرف کنندگان محصول یا خدمات یک کسب و کار انجام می شود؛ از این رو، ضروری است که با یک برندسازی اینترنتی موفق، بتوانید نظرات مثبتی را در مورد کسب و کار خودتان در فضای اینترنت منتشر کنید و به دنبال خوانده شدن این نظرات، مشتریان بیشتری به سراغ برند شما بیایند.

  • معروف شوید؛ معتبر بمانید!

در هر حوزه ای که فعالیت می کنید، احتمالا رقبای زیادی دارید که شاید کیفیت محصول یا خدماتشان به اندازه شما نباشد اما چون در فضای اینترنت حضور فعال تری در مقایسه با شما دارند؛ اعتبارشان در نزد کاربران نیز بیشتر است و فروش بالاتری نسبت به شما دارند. با این توصیفات، چرا شما از قافله عقب می مانید؟ بهتر نیست که با طراحی سایت حرفه ای و مناسب، ساخت اکانت در شبکه های اجتماعی و تولید محتوای جذاب برای آنها و استفاده از تبلیغات موثر در اینترنت، برند خود را به مخاطب معرفی کنید و شروع یک برندسازی موفق را آغاز کنید؟

  • همکاری با دیگران همیشه هم بد نیست!

ما ایرانی ها چندان میانه خوبی با کارهای اشتراکی نداریم اما این سرپیچی از این روند در بحث برندسازی اینترنتی، می تواند باعث شود که کسب و کار شما ره صد ساله را در مدت بسیار کوتاهتری طی کند. در واقع، اگر شما با برندهای مطرح دیگر همکاری کنید؛ شهرت آنها، پله ترقی شما می شود و می توانید محصولات یا خدمات خود را به دیگران معرفی کنید؛ افرادی که شاید تا به حال اصلا از وجود برند شما هم آگاه نبوده اند اما حالا با دیدن یک تبلیغ از شما در سایت یا شبکه اجتماعی برندی که مشتری آن هستند، به سمت شما کشیده می شوند.

برندسازی اینترنتی

چطور برندسازی اینترنتی را انجام دهیم؟

برای پیاده کردن یک برندسازی اینترنتی موفق، شما باید از تمامی ابزارهایی که می توانید برای شناساندن کسب و کار خودتان به مخاطب، از آنها استفاده نمایید، بهره بگیرید. به عبارت دیگر، شما باید در هر کجا که احساس می کنید که ممکن است سر و کله مشتریان احتمالی شما در آنجا پیدا شود، حضور داشته باشید. این حضور، با استفاده از ابزارها و روش های مختلفی قابل انجام است که عبارتند از:

  • شبکه های اجتماعی

بخش بزرگی از مردم روزانه از شبکه های اجتماعی پرمخاطب مانند اینستاگرام، تلگرام، توییتر، لینکدین و… استفاده می کنند. حضور شما در این شبکه ها و تولید محتوای جذاب برای معرفی برندتان، قدم بزرگ و بسیار موثری برای برندسازی اینترنتی و معرفی شما به کاربران هدف برندتان خواهد بود.

  • استفاده از بازاریابی محتوایی

از تولید محتوای مناسب برای کسب و کارتان غافل نشوید. اینکه محتوای مناسب برند شما چیست؛ یک نسخه واحد ندارد و باید از انواع مختلف محتوا شامل نوشتاری، تولید ویدیو، ساخت پادکست، طراحی اینفوگرافیک، برگزاری رویدادهای مختلف و… استفاده کنید و در همه بخش ها حضور فعالی داشته باشید. علت تاکید ما برای تولید محتوا در بخش های مختلف این است که سلایق مشتریان یک کسب و کار، همیشه یکسان نیست؛ برخی از آنها محتوای ویدیویی دوست دارند در صورتی که برخی دیگر ممکن است با محتوای صوتی یا نوشتاری راحت تر باشند و اینکه شما بتوانید همه این اقشار را جذب کنید، بیانگر ذکاوت شما در بازاریابی موفق و راه اندازی یک استراتژی برندسازی موفق و متناسب با طیف وسیع مخاطبان شما است.

  • از سئو غافل نشوید!

موتورهای جستجو مانند گوگل، نقش موثری در هدایت مخاطبان به سمت کسب و کارهای مختلف دارند. در حوزه کاری شما، ممکن است هزاران رقیب کوچک و بزرگ وجود داشته باشند. این موضوع که سایت شما در رتبه های اول گوگل به مخاطب نمایش داده شود، سهم مهمی در برندسازی اینترنتی موفق برای کسب و کار شما را ایفا می کند؛ هدفی که تنها با استفاده از ابزارهای سئو امکان پذیر است.

برندسازی اینترنتی
  • برای تبلیغات مناسب، دست و دلباز باشید!

بخش بزرگی از مسیر برندسازی اینترنتی به ویژه برای کسب و کارهایی که به تازگی وارد فضای آنلاین می شوند، توسط انجام تبلیغات پولی شامل تبلیغ در شبکه های اجتماعی، استفاده از تبلیغات گوگل و تبلیغات کلیکی طی می شود و به همین علت، ضروری است که در این مورد دست و دلباز و البته سنجیده عمل کنید!

به تحریر الهام بهمن پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب

مشاوره سریع با تکمیل فرم زیر