پیج اینستاگرام یا فروشگاه اینترنتی؟

فروشگاه اینترنتی

با دوستات به اشتراک بذار!

فهرست مطالب

به تحریر الهام بهمن پور

“پیچ اینستاگرام یا فروشگاه اینترنتی؟” این سوالی است که برای بسیاری از صاحبان مشاغل و افرادی که در فضای مجازی، بخشی از محصولات یا خدمات خود را برای فروش به مشتریان عرضه می کنند، پیش می آید. پاسخ این سوال، به موارد متعددی بستگی دارد که بخشی از این موارد، مربوط به کسب و کار شما و میزان گستردگی آن است. به عبارت دیگر، بازار شما و میزان فروش خدمات یا محصولاتتان، نقش تعیین کننده ای در تصمیم شما بر تمرکز کسب و کارتان در یک سایت فروشگاهی یا یک پیج اینستاگرامی دارد.

اینستاگرام و پیچ های فروشگاهی

همه با گسترده شدن استفاده ما از شبکه های اجتماعی، بسیاری از کسب و کارهای مختلف، تصمیم به ورود به این شبکه ها برای عرضه محصولات یا خدمات خود به مشتریانشان گرفتند. تصمیمی که اگرچه موانع خاص خود را دارد، اما تا حد زیادی توانسته پاسخگوی نیازهای کسب و کارهای مختلف به ویژه مشاغل نوپا باشد. پیج های در کسب و کارهای نوپا، اولین گزینه برای شروع فعالیت فروش در فضای اینترنت، راه اندازی یک صفحه در اینستاگرام یا سایر شبکه های اجتماعی پرمخاطب است. یک پیج اینستاگرامی، در مدت چند دقیقه ساخته می شود و آماده سازی پست ها، استوری ها و مطالب هر پست نیز، زمان چندان زیادی را از فرد نخواهد گرفت. این مورد، بزرگترین مزیتی است که بسیاری از افراد را به استفاده از این شبکه اجتماعی ترغیب می کند.

علاوه بر این، اینستاگرام یک شبکه اجتماعی با میلیون ها کاربر فعال در ایران است که می تواند یک بازار بسیار بزرگ را در اختیار کسب و کارهای مختلف قرار دهد و با یک تبلیغات صحیح و کارآمد، آنها را به فروشی باورنکردنی برساند. با این وجود، مزایا و معایب زیادی برای استفاده از این شبکه اجتماعی وجود دارد که می تواند معیار مناسبی برای مقایسه آن با یک فروشگاه اینترنتی باشد و درک بهتری را برای یک انتخاب صحیح در پیش روی شما قرار دهد.

فروشگاه اینترنتی

مزایا و معایب فروشگاه اینستاگرامی

اگرچه راه اندازی یک پیج اینستاگرامی می تواند برای بسیاری از کسب و کارهای نوپا، به عنوان یک سکوی پرتاب به مراحل بالاتر در نظر گرفته شود، با این حال لازم است تا پیش از راه اندازی یک فروشگاه در این شبکه اجتماعی، با مزایا و معایب آن به خوبی آشنا شوید

مزایای فروشگاه اینستاگرامی

  • راه اندازی رایگان

شما برای ایجاد یک پیج فروشگاهی در اینستاگرام، نیاز به پرداخت هزینه نخواهید داشت. علاوه بر این، برای تهیه پست، استوری یا تبلیغات نیز، هزینه چندان زیادی را نمی پردازید. از این لحاظ، راه اندازی یک پیج فروشگاهی در اینستاگرام، برای کسب و کارهای نوپا که سرمایه کمی در اختیار دارند، بسیار به صرفه تر از ایجاد یک فروشگاه اینترنتی است.

  • سرعت بالای رشد کسب و کار

برای کسب و کارهای کوچک، رشد سریع در مدت کوتاه، بسیار حائز اهمیت است. اینستاگرام در ایران، میزبان میلیون ها کاربری است که ساعات قابل توجهی از روز را صرف گشت و گذار در این شبکه می کنند. این مزیت، می تواند برای کسب و کارهای کوچک، به یک سکوی پرتاب قدرتمند تبدیل شود و با افزایش فالوور پیج، سرعت فروش نیز، با صعود باورنکردنی روبرو شود.

  • قابلیت تبلیغات کم هزینه و گسترده

شبکه های اجتماعی در مقایسه با سایت های موجود در اینترنت، هزینه تبلیغات بسیار کمتری دارند. علاوه بر این موضوع، تعداد کاربران فعال در این شبکه ها بسیار بیشتر از بازدیدهایی است که از سایت های پذیرنده تبلیغات در طول یک روز انجام می شود. با تکیه بر این دو مورد، تبلیغات یک پیج اینستاگرامی، می تواند بسیار پربار تر از یک فروشگاه اینترنتی باشد.

  • سهولت در استفاده از خدمات پیج اینستاگرامی

شبکه اجتماعی اینستاگرام، از رابط کاربری بسیار ساده ای بهره مند است و هر شخص با هر رده سنی و هر میزان تحصیلاتی، می تواند از امکانات این پلتفرم استفاده کند. همین موضوع، باعث می شود تا شما به آسانی فروشگاهتان را راه اندازی کنید، از امکانات این پلتفرم در فروشگاه خود استفاده کرده و فروش خدمات یا محصولاتتان به مشتریان را به آسانی انجام دهید.

فروشگاه اینترنتی

معایب فروشگاه اینستاگرامی

  • عدم امکان ایجاد دسته بندی برای محصولات یا خدمات

اینستاگرام، اگرچه می تواند امکان فروش محصول یا خدمات را برای کاربران خود ایجاد کند، با این حال، یک پلتفرم انحصاری فروشگاهی نیست و شما نمی توانید مانند یک فروشگاه اینترنتی، در پیج اینستاگرامی خود دسته بندی های جداگانه ای را برای هر دسته از محصولاتتان ایجاد کنید.

  • عدم امکان استفاده از درگاه پرداخت

پرداخت اینترنتی هزینه محصول یا خدمات، بخشی از مسیر خریدهایی است که از طریق اینترنت انجام می شود. این هزینه، در یک فروشگاه اینترنتی، از طریق درگاه پرداخت به راحتی قابل انتقال از حساب مشتری به حساب فروشنده است؛ امکانی که در یک پیج اینستاگرامی در دسترس نخواهد بود. در این حالت، تنها گزینه های قابل استفاده برای فروشندگان، استفاده از پرداخت کارت به کارت و دریافت رسید است که علاوه بر زمان بر بودن، احتمال تقلب از سوی برخی از مشتریان و ارسال رسیدهای نامعتبر را نیز در پی خواهد داشت.

  • احتمال فیلتر شدن اینستاگرام

همه ما در طول زندگی خود، با موقعیت های متزلزل زیادی روبرو می شویم. موقعیت هایی که تکیه کردن به آنها برای ادامه مسیر زندگی، بسیار سخت خواهد بود. اینستاگرام، یکی از همین موقعیت هاست. با توجه به احتمال فیلتر شدن این شبکه اجتماعی که هر چند وقت یکبار بر سر زبان ها می افتد، بهتر است که برای پیشگیری از ضررهای احتمالی در آینده، در رابطه با ایجاد پیج فروشگاهی در اینستاگرام تجدید نظر کنید.

  • فراهم نبودن امکان اعمال تخفیف های سراسری

در یک فروشگاه اینترنتی، در موقعیت ها و مناسبت های مختلف، تخفیفات دوره ای بر روی تمام یا بخشی از محصولات اعمال می شود. این قابلیت، در پیج اینستاگرامی وجود ندارد و نمی توان به صورت همزمان یک تخفیف یا بروزرسانی را بر روی گروهی از محصولات انجام داد و این کار باید به صورت تک به تک برای هر محصول انجام شود که کاری بسیار وقت گیر خواهد بود.

فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی؛ آغاز قدم های بزرگ در کسب و کار شما

در یک خرید اینترنتی، “اعتماد” حرف اول و آخر را می زند. شما به عنوان یک فروشنده، باید به مشتریان خود این اطمینان خاطر را بدهید که:

1. خدمات یا محصولات شما، از کیفیت مناسب بهره مند است.

2. در حال حاضر، محصول یا خدمات شما موجود است.

3. محصول مورد نظر را برای خریدار ارسال می کنید و در صورت عدم ارسال، امکان پیگیری های بعدی برای مشتری وجود دارد. (این امکان، به واسطه استفاده از نماد اعتماد الکترونیک در فروشگاه اینترنتی شما، برای مشتریان فراهم می شود.)

در مقابل نیز، باید اطمینان داشته باشید که هزینه محصول یا خدمات شما، از طریق یک روش مطمئن (درگاه پرداخت) از مشتریان اخذ می شود و برای ارسال محصول، به دردسر نخواهید افتاد.

علاوه بر تمامی این موارد، کسب و کار شما در گذر زمان، با پیشرفت روبرو خواهد شد و با افزایش تعداد مشتریان، نمی توانید همچنان از یک پیج اینستاگرامی برای مدیریت کسب و کارتان استفاده کنید. در این حالت، یک فروشگاه اینترنتی، می تواند گزینه بسیار بهتری برای شما باشد. در این فروشگاه، شما آزادی عمل بیشتری دارید و امکانات قابل توجهی نیز در اختیارتان قرار می گیرد که با استفاده از هر یک از آنها، می توانید تغییرات مفیدی را در کسب و کارتان ایجاد کنید.

مزایای راه اندازی سایت فروشگاهی

یک فروشگاه اینترنتی، دریچه ای بزرگتر را به سوی شما و کسب و کارتان باز می کند که به طور قطع، بر روی میزان فروش شما، تاثیر بسیار مهمی خواهد داشت. با راه اندازی یک سایت فروشگاهی، مزایای زیر در اختیار شما قرار خواهد گرفت:

  • امکان دسته بندی محصولات

برخلاف پیج اینستاگرام، در فروشگاه اینترنتی، شما می توانید برای هر گروه از محصولات یا خدمات خود، دسته بندی مجزایی را ایجاد کنید. این کار علاوه بر سهولت در مدیریت سایت و محصولات موجود در سایت، دسترسی بهتری را برای مشتریان ایجاد خواهد کرد و بدون دردسر، محصول مورد نظر خود را جستجو می کنند.

فروشگاه اینترنتی
  • امکان استفاده از درگاه پرداخت

یکی از مهمترین امکانات سایت های فروشگاهی، قابلیت اتصال درگاه پرداخت بانکی به سایت است. این درگاه، امکان پرداخت هزینه محصول یا خدمات را در هر ساعت از شبانه روز امکان پذیر می کند.

  • سهولت در بروزرسانی محصولات یا اعمال تخفیفات دوره ای

یکی از مواردی که در فروشگاه های اینترنتی قابل اجرا خواهد بود، امکان اعمال تخفیفات دوره ای بر روی تمام یا گروهی از محصولات و همچنین بروزرسانی تعداد موجودی هر یک از آنها است. این مورد، برای فروشگاه های اینستاگرامی در دسترس نیست و همین امر، بروزرسانی محصولات در این فروشگاه ها را تبدیل به یک روند طولانی و طاقت فرسا خواهد کرد.

  • امکان جستجو در بسن دسته بندی های محصولات فروشگاه

زمانی که به یک پیج اینستاگرامی وارد می شوید، برای پیدا کردن محصول دلخواه خود، باید تمامی پست های فروشگاه مورد نظر را بررسی کنید که این موضوع، زمان زیادی را از شما خواهد گرفت. در مقابل، در فروشگاه اینترنتی، تنها با یک جستجوی چند دقیقه ای، محصول مورد نظر خود را پیدا خواهید کرد.

  • فروشگاه اینترنتی فیلتر نمی شود

اگر شما از قوانین مربوط به کسب و کارهای دیجیتال پیروی کنید و شکایتی نیز از سمت هیچ مشتری برای شما در پلیس فتا یا پایگاه ارائه دهنده نشان اعتماد الکترونیک ثبت نشود، هیچ نگرانی از بابت فیلتر شدن نخواهید داشت؛ موضوعی که در پیج اینستاگرامی احتمال بروز آن بسیار بالاتر است.

فروشگاه اینترنتی

کسب و کارهای موفق کدام را انتخاب می کنند؟پیج اینستاگرام یا فروشگاه اینترنتی؟

مدیران کسب و کارهای موفق، بر این اصل پایبند هستند که “هرگز نباید تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد بگذارید.” به عبارت دیگر، یک مدیر موفق، بر روی موقعیت های مختلفی سرمایه گذاری می کند تا در صورت بروز مشکل برای یک وضعیت خاص، صرفا بخشی از سرمایه فرد در خطر باشد و مشکلی برای کل کسب و کار فرد ایجاد نشود. در رابطه با موضوع راه اندازی فروشگاه اینترنتی و پیج اینستاگرامی نیز، دقیقا همین روند حاکم خواهد بود.

اگر شما در ابتدای مسیر هستید، ایجاد یک پیج فروشگاهی در اینستاگرام می تواند بسیار کارآمد باشد و هزینه کمتری را نیز برای شما ایجاد کند؛ اما پس از رشد کسب و کار شما یا گسترده بودن آن در ابتدای مسیر، قطعا یک پیج اینستاگرامی پاسخگوی شما نخواهد بود و بهتر است تا به سراغ گزینه های مورد اعتماد تری مانند فروشگاه اینترنتی بروید.

راه اندازی یک سایت فروشگاهی، شاید هزینه زیادی را در ابتدای مسیر لازم داشته باشد، اما قطعا ارزشش را دارد و با گذشت زمان، متوجه سودی که از این کار به دست می آورید، خواهید شد. در این مسیر، مشورت با افراد متخصص را فراموش نکنید تا بهترین و مناسب ترین تصمیم را بگیرید. در صورت تمایل به طراحی فروشگاه اینترنتی و استفاده از خدمات مشاوره ای زایت، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

به تحریر الهام بهمن پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب

مشاوره سریع با تکمیل فرم زیر