بازاریابی پیامکی چیست و چه کاربردی دارد؟

پیاده سازی بازاریابی پیامکی
بازاریابی پیامکی یکی از روشهای تبلیغاتی مبتنی بر ارسال متن در قالب SMS است که در صورت اجرای صحیح، بازدهی بسیار خوبی دارد.

با دوستات به اشتراک بذار!

فهرست مطالب

به تحریر الهام بهمن پور

تقریبا همه ما به شکل روزانه، پیامک های تبلیغاتی مختلف را از برندهایی دریافت می کنیم که شاید اصلا آنها را نمی شناسیم؛ اما متن جذاب این پیامک ها، گاهی وسوسه انگیز می شوند و سری به آن کسب و کار می زنیم. بازاریابی پیامکی یا ارسال انبوه یا حتی اختصاصی پیامک ها، یکی از مرسوم ترین، قدیمی ترین و البته سریع ترین شیوه های بازاریابی است که در صورت اجرای اصولی و کارآمد، می توان سیل عظیمی از مشتریان را برای کسب و کار شما به دنبال داشته باشد. در ادامه، همراه زایت باشید تا با این روش تبلیغاتی و مزایای آن آشنا شویم.

بازاریابی پیامکی چیست؟

پیش از اینکه به سراغ معرفی تکنیک های اجرای این روش تبلیغاتی برویم، بهتر است ابتدا با آن آشنا شویم. بازاریابی پیامکی (SMS marketing یا Text marketing) یکی از تکنیک های مارکتینگ که از طریق ارسال SMS اجرا می شود. بر ارسال آمارها، بیشتر از 90 درصد پیامک های تبلیغاتی توسط افراد، خوانده می شوند؛ همین موضوع، اهمیت این روش و احتمال بالای موفقیت آن را نشان می دهد. 

بازاریابی پیامکی

بسیاری از ما، در طول روز بارها و بارها از گوشی های تلفن همراه استفاده می کنیم؛ این میزان تماس ما در روز با تلفن های همراه، فرصت خوبی را برای استفاده از این وسیله به عنوان یک بستر تبلیغاتی توسط کسب و کارهای مختلف فراهم می کند. بازاریابی پیامکی روشی است که نه تنها بازخورد بسیار فراگیرتری نسبت به روش های قدیمی دارد؛ بلکه از جمله ساده ترین تکنیک های بازاریابی نیز به شمار می آید که در مدت کوتاهی نیز، قابلیت اجرا شدن دارد. 

آیا استفاده از بازاریابی پیامکی منسوخ شده است؟

با افزایش استفاده از تلفن های همراه هوشمند و همه گیر شدن حضور افراد در شبکه های اجتماعی، آمار استفاده از SMS به عنوان راه ارتباطی با دیگران، کاهش چشمگیری داشته است. این موضوع برای برخی از افراد، این برداشت را ایجاد می کند که “استفاده از SMS برای تبلیغات، یک روش قدیمی است.” در صورتی که این تصور، واقعا درست نیست. 

کاهش استفاده مردم از SMS برای ارتباط با دیگران به این معنی نیست که این ویژگی بسیار مفید برای روی تلفن های همراه، به یک قابلیت کاملا از کار افتاده تبدیل شده است. بر طبق آمارها، نرخ کلیک در کمپین های پیامکی، حدود 23 درصد است و نزدیک به 70 درصد مردم نیز، از پیامک ها بیشتر از ایمیل استقبال می کنند؛ موضوعی که دلیل آن کاملا واضح است. دریافت پیامک نه نیازی به پرداخت هزینه دارد و نه شما را در چرخه پردردسر وصل شدن به اینترنت برای مشاهده ایمیل و… می اندازد! از این رو، نمی توانیم بازاریابی پیامکی را روشی قدیمی و منسوخ شده در نظر بگیریم. 

اجرای بازاریابی پیامکی

مزایای بازاریابی پیامکی

تکنیک تبلیغ از طریق SMS، در کنار بایدها و نبایدهای متعدد خود، مزایای زیادی نیز برای یک کسب و کار، به ویژه از نوع جدید و نوپا دارد. این مزایا عبارتند از:

هزینه پایینی دارد

تهیه یک پنل ارسال انبوه پیامک، جمع آوری شماره های مشتریان احتمالی و تهیه یک متن تبلیغاتی مناسب، هزینه بسیار کمتری را در مقایسه با سایر تکنیک های بازاریابی به ویژه اجرای کمپین های تبلیغاتی ترکیبی دارد. این ویژگی برای کسب و کارهای کوچک یا نوپا، می تواند به فرصت عالی برای رشد تبدیل شود؛ آن هم بدون اینکه هزینه های زیادی را در ابتدای مسیر به آن کسب و کار تحمیل کند. 

سرعت بالایی دارد

واقعیت این است که شما در بازاریابی پیامکی، نیازی به جلسات پیاپی با بخش دیجیتال مارکتینگ و… ندارد و شما می توانید تمام آنچه را که در نظر دارید؛ در چند کاراکتر کوتاه به گوش مخاطبان خود برسانید. از طرف دیگر، مخاطبان شما نیز، معمولا به محض دریافت پیامک از سوی شما، آن را باز می کنند و می خوانند؛ کاری که در مورد بازاریابی ایمیلی، اغلب با تاخیر چند روزه انجام می شود. 

مزایای بازاریابی پیامکی

پیامک های تبلیغاتی به دست افراد زیادی می رسد

این روزها تقریبا همه ما، یک مدل گوشی (هوشمند یا ساده) داریم که به طور مشترک و در تمام مدل ها، دارای امکان دریافت پیامک است. همین مزیت، زمینه استفاده از یکی از بزرگترین فرصت ها را برای تبلیغات برندها فراهم می کند. فرصتی که با پیاده سازی اصولی روش بازاریابی پیامکی، می تواند منجر به سوددهی بسیار گسترده ای برای کسب و کار شما شود.

نرخ خواندن و پاسخ دادن به پیامک های بازاریابی بالا است

آمارها نشان می دهد که بیش از 98 درصد مخاطبان پیامک های تبلیغاتی، SMS دریافت شده را می خوانند؛ این میزان، تقریبا بالاترین نرخ درگیر شدن کاربر در میان روش های تبلیغاتی است. از طرف دیگر، بررسی ها نشان می دهد که نزدیک به 45 درصد این افراد، پاسخی را برای پیامک دریافت شده، ارسال می کنند که باز هم، آمار بسیار خوبی محسوب می شود.

نکات مهم برای اجرای موفق روش بازاریابی پیامکی

برخلاف تصور بسیاری از صاحبان کسب و کارها، استفاده از روش بازاریابی پیامکی آنقدر هم سخت نیست و برای اجرای آن، تنها باید چند نکته را در نظر داشته باشید:

بدون اجازه، پیامک تبلیغاتی نفرستید

همانطور که تبلیغات از طریق SMS می تواند بازخورد بسیار خوبی داشته باشد؛ تبلیغات “بی اجازه” نیز به همان اندازه می تواند منجر به کسب نتیجه عکس، خراب شدن چهره برند یا کسب و کار شما در نزد مخاطب یا ایجاد دردسرهای حقوقی در نتیجه شکایت مخاطبان شما شود. پس فراموش نکنید که پیش از ارسال هر پیامک تبلیغاتی، مطمئن شوید که شماره های مورد نظر شما، متعلق به افرادی است که از دریافت این پیامک ها عصبانی نمی شوند!

بازاریابی پیامکی چیست

کوتاه و تاثیرگذار بنویسید

تعداد کاراکترهای پیامک، محدود است؛ از این رو، برگ برنده در دست کسب و کارهایی است که علاوه بر کوتاه نوشتن، در همان چند کلمه، تمام منظورشان را به مخاطب برسانند. 

مشتریان قدیمی را فراموش نکنید

انتقال حس ارزشمندی به مخاطب، بهترین نتایج را برای شما در پی دارد. این موضوع را در بازاریابی پیامکی نیز در نظر بگیرید. به طور مثال، محصولات جدید خود را برای مشتریان قدیمی پیامک کنید؛ به آنها تخفیف هایی را برای ترغیب به خرید جدید پیشنهاد بدهید؛ از او بخواهید که از طریق فرم نظر سنجی در یک لینک خاص، نظرش را در مورد خدمات شما بگوید. با انجام این کارها، مشتریان قدیمی شما، به همراهانی وفادار برای کسب و کارتان تبدیل می شوند. 

آیا بازاریابی پیامکی به درد کسب و کار من می خورد؟

بازاریابی پیامکی، یک روش تبلیغاتی تضمینی، پر بازده، مقرون به صرفه و مناسب کسب و کارهایی است که در ابتدای مسیر هستند؛ اما صرفا این روش برای کسب و کارهای نوپا مناسب نیست. واقعیت این است که حتی بزرگترین کمپانی های دنیا مانند آمازون، اپل، مایکروسافت و… نیز، در موقعیت های مختلفی از این شیوه تبلیغاتی استفاده می کنند و دلیل اصلی آن نیز “همه گیر بودن” این تکنیک است. 

چه شما در ابتدای مسیر باشید و چه سالهاست که در حوزه کسب و کار خودتان فعالیت می کنید؛ تفاوتی ندارد و می توانید این روش تبلیغاتی را امتحان کنید. به شما قول می دهیم که اگر بازاریابی پیامکی را درست و اصولی اجرا کنید؛ نتایج بدست آمده از آن، شما را شگفت زده خواهد کرد.

به تحریر الهام بهمن پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب

مشاوره سریع با تکمیل فرم زیر