گوریلا مارکتینگ؛ بازاریابی پارتیزانی اما نتیجه بخش

gorilla marketing by zite
گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی پارتیزانی، علیرغم ظاهر نامتعارفی که دارد، یکی از روش هایی است که به خوبی می تواند باعث افزایش فروش شما شود.

با دوستات به اشتراک بذار!

فهرست مطالب

به تحریر الهام بهمن پور

ریسک کردن در دنیای مارکتینگ، معمولا به آسانی دنیای بیرون نیست و می تواند گاهی باعث از بین رفتن یک کسب و کار شود اما این مورد همیشگی نیست. در برخی از موارد، کاملا بر عکس این حالت رخ می دهد و با استفاده از یک روش دارای ریسک در فروش محصول، نه تنها کاهش فروش رخ نمی دهد بلکه به صورت قابل توجهی با افزایش فروش نیز مواجه می شویم. گوریلا مارکتینگ، یکی از این روش هاست که با تکیه بر حداقل منابع و بکارگیری تکنیک های خلاقانه و البته غیر متعارف، تبلیغات محصول را به سمتی هدایت می کند که بیشترین نتیجه ممکن دریافت شود؛ اما این روش دقیقا چیست؟ چه کسب و کارهایی با بکارگیری این روش به موفقیت های بزرگ دست پیدا کرده اند؟ این سوالات، موضوعی است که در این مقاله، به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

گوریلا مارکتینگ چیست؟

در سال 1984، جی کنراد لوینسون برای اولین بار، عبارت گوریلا مارکتینگ را در کتابی با همین نام به کار برد. او این کتاب را با هدف کمک به کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای کوچک تالیف کرد تا به آنها آموزش دهد که چطور با بودجه محدود، تبلیغات مناسبی را مدیریت کنند و بتوانند هم تراز با کسب و کارهای قدرتمند، در بازار حضور داشته باشند.

گوریلا مارکتینگ

در آن زمان و حتی امروزه نیز، استفاده از رسانه هایی مانند رادیو، تلویزیون و بیلبوردهای سطح شهر و جاده ای، بسیار گران است و تامین هزینه این مدل از تبلیغات، برای کسب و کارهای نوپا بسیار مشکل خواهد بود. در این حالت، بهترین و کارآمدترین روش ممکن، استفاده از گوریلا مارکتیک یا بازاریابی پارتیزانی (چریکی) است. در این روش، با استفاده از خلاقیت و روش های غیر متعارف و همچنین استفاده از کمترین منابع موجود، نتیجه بسیار خوبی حاصل می شود.

تفاوت بازاریابی سنتی و گوریلا مارکتینگ در چیست؟

همه ما می دانیم که استفاده از روش های بازاریابی سنتی، معمولا نیازمند صرف وقت و زمان زیادی است و ممکن است حتی با صرف هزینه های هنگفت نیز، به آن نتیجه دلخواه نرسیم اما در روش های نوین تر مانند استراتژی گاو بنفش، اقیانوس آبی و روش گوریلا مارکتینگ، شما در این روش، بیشتر به معرفی محصول یا خدمات خودتان و همچنین جلب نظر مشتریان توجه دارید و در این راه، از هر تکنیکی استفاده می کنید تا به مشتریان ثابت کنید که شما برتر از رقبایتان هستید. برای رسیدن به چنین هدفی، دو مشکل بزرگ بر سر راه شما خواهد بود:

  1. باید ثابت کنید که محصول شما از محصول رقیب برتر است که در این حالت، باید علاوه بر ویژگی های محصول رقیب، آیتم های اضافه تر و البته موثرتری را نیز در محصول خود اضافه کنید.
  2. هزینه سنگینی را برای تبلیغات نیاز خواهید داشت تا مشتری را از خرید محصول رقبا منصرف کرده و به سمت محصول خود بکشانید.

همین دو موضوع، متاسفانه امکان استفاده از این شیوه تبلیغاتی را برای کسب و کارهای کوچک از بین می برد. در مقابل، در گوریلا مارکتینگ، شما نیازی به رقابت مداوم با رقبا ندارید و حتی می توانید به همکاری با آنها نیز فکر کنید؛ بله درست شنیدید، همکاری چند شرکت کوچک رقیب با یکدیگر، می تواند حتی منجر به ایجاد شرکت های بسیار بزرگ تری شود که هم از لحاظ برندینگ در جایگاه معتبرتری قرار می گیرند و هم حاشیه سود امن تری دارند. همانطور که بارها در مورد شرکت هایی که در حوزه های تکنولوژی یا حتی سینما قرار دارند، شاهد این اتفاق بوده ایم.

گوریلا مارکتینگ به الان فکر می کند اما آینده را می سازد

شاید با خودتان بگویید که این عبارت یک بلوف است اما گوریلا مارکتینگ دقیقا همین کار را انجام می دهد. صاحبان کسب و کارهایی که از این روش تبلیغاتی استفاده می کنند، به جای تلاش بسیار زیاد و گاهی خسته کننده برای رسیدن به جایگاه مناسب در آینده که معمولا فشار بسیاری زیادی را به افراد آن شرکت وارد می کند، با آرامش حرکت می کنند. آنها روابط خود با مشتریان فعلی را با تاکید بر بالا بردن تعداد و حجم معاملات تضمین شده، افزایش می دهند؛ از منابع کمتری برای این تبلیغات استفاده می کنند و به کارگیری روش های غیر متعارف اما خلاقانه، در مدت زمان به نسبت کوتاه تری به موفقیت دست پیدا می کنند.

گوریلا مارکتینگ

چگونه با استفاده از گوریلا مارکتینگ موفق خواهیم شد؟

اگر پولی برای تبلیغات وسیع و سنتی ندارید اما می خواهید با استفاده از یک رسانه، خودتان را به مشتریان معرفی کنید، استفاده از روش گوریلا مارکتینگ، معمولا بهترین گزینه برای شما خواهد بود. به این منظور، طی کردن گام های زیر می تواند، بسیار موثر باشد:

فعالیت مستمر داشته باشید.

بازاریابی برخلاف تصور عموم، کاری نیست که در ابتدای شروع کسب و کار انجام شود، سپس وقفه ای در آن ایجاد شود و با کمبود نقدینگی در شرکت، مجدد به سراغ آن بروید. شما در گوریلا مارکتینگ، هر روز باید بازار محصول خود را به همراه نیازهای مشتریانتان بررسی کنید.

مشخص کنید که تا چه حد برای بازاریابی هزینه خواهید کرد.

در گوریلا مارکتینگ، شما نیازی به یک سرمایه سنگین ندارید اما به هر حال، باز هم باید یک سرمایه اندکی را در اختیار داشته باشید. حتی اگر در ابتدا نیز دسترسی به چنین سرمایه ای ندارید، می توانید پس از مدتی از سود خالص خود برای سرمایه گذاری اولیه تبلیغاتی استفاده کنید.

ابزارهای مورد نیاز برای تبلیغات را انتخاب کنید.

اینکه از ابتدا بدانید که قرار است با استفاده از چه رسانه ای تبلیغات کنید، می تواند نقش بزرگی در هدفمندی تبلیغات شما و افزایش تاثیرگذاری آن داشته باشد. می توانید به جای انتخاب یک رسانه گران، به دنبال استفاده از رسانه های ارزان تر اما با کارایی قابل توجه باشید.

بازه زمانی استفاده از گوریلا مارکتینگ را تعیین کنید.

نتایج بدست آمده از هر روش بازاریابی، زمانی قابل اتکا خواهد بود که در یک بازه مشخص بدست آمده باشد بنابراین ضروری است که نسبت به تعیین جدول زمان بندی برای شروع و پایان استفاده از این روش بازاریابی جدیت داشته باشید.

نتایج بدست آمده را رصد کنید و در صورت نیاز، روش های خود را تصحیح نمایید.

استفاده از گوریلا مارکتینگ، نیازمند پیگیری های جدی در بازه های زمانی مشخص است. شما باید بدانید که بکارگیری کدام تکنیک در این روش، برای شما موثر بوده است یا اینکه کدام تکنیک ارزش تکرار ندارد؟ اگر نسبت به بررسی این نتایج جدیت داشته باشید؛ اثرات مثبت آن را به خوبی مشاهده خواهید کرد.

گوریلا مارکتینگ

جمع بندی

شاید تصور کنید که استفاده از روش گوریلا مارکتینگ، پیچیده است و احتمال اینکه شما بتوانید با استفاده از این روش، به جایگاه خوبی در بازار برسید، چندان زیاد نخواهد بود اما کاملا در اشتباه هستید. بازاریابی چریکی آنقدر موثر است که برندهای معروفی مانند IKEA (یکی از برندهای معروف لوازم خانگی)، شبکه تلویزیونی HBO، کمپانی خودروسازی فولکس‌واگن، برند نایک و حتی یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل) نیز از این روش برای حضور موثر در بازار استفاده کردند و به نتایج بسیار خوبی نیز رسیدند. بنابراین، پیشنهاد می کنیم که از امتحان کردن این روش نترسید و با مشورت با یک متخصص بازاریابی، حتما آن را انجام دهید.

به تحریر الهام بهمن پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب

مشاوره سریع با تکمیل فرم زیر